Aftonbladet: Industrin mörkar riskerna med socker

20 april, 2015

Colorful assorted chewy candyEtt av tio barn i USA har misstänkt fettlever. Tonåringar fetmaopereras. I dag skriver jag på Aftonbladet debatt om att organisationen Swedish Nutrition Foundation försöker förminska riskerna med socker: Öppna ögonen för faran med socker | Debatt | Aftonbladet. Forskare och industri ska samlas vid Lunds universitet och prata kring en rapport om socker som organisationen släppte i vintras. I rapporten avfärdar de mycket lättvindigt studier som tyder på att socker direkt orsakar fettlever. Ur debattartikeln: Den naivitet som nu råder kring sockret kommer sannolikt att dömas hårt av eftervärlden. Hur kunde vi låta det gå så långt att barn behövde operera bort delar av sin magsäck? Hur kunde vi ge barn livsmedel som vi aldrig skulle ha gett till djur?

Dela och sprid inlägget på Aftonbladets sajt: Öppna ögonen för faran med socker.



  • Gäst

    Medlemsföretag i SNF:
    http://snf.ideon.se/medlemsforetag/
    SNF Swedish Nutrition Foundation skapar förutsättningar för företag och forskare att medverka till en god folkhälsa.

    Medlemskapet i SNF är en del av företagens ansvarstagande för utvecklingen i samhället inom området mat och hälsa.

    Medlemmar får genom SNF:s aktiviteter tillfällen till dialog och
    kunskapsutbyte med aktiva inom forskning, myndigheter,
    intresseorganisationer och näringsliv – och därmed ökad kompetens i
    nutritionsfrågor.

    I medlemskapet ingår också rådgivning, till exempel vid utformning av
    nutritionspolicy, produktutveckling av hälsofrämjande livsmedel eller i
    frågor relaterade till närings- och hälsopåståenden.

    Följande företag och organisationer stödjer SNF:s verksamhet:
    Aarhuskarlshamn Sweden AB
    Arla Foods AB
    Axfood Sverige AB
    Aventure AB
    Barilla Sverige AB
    Bergendahls Food
    Coca-Cola AB
    Coop Marknad AB
    Di Luca & Di Luca AB
    Danone Sweden AB
    Fazer Bageri & konfektyr AB
    Findus Sverige AB
    ICA Sverige AB
    Lantmännen ek för
    Livsmedelsföretagen
    LRF Mjölk
    Mondelez International
    Nestlé Infant Nutrition
    Nordic Sugar A/S
    Nordisk Kellogg’s A/S
    Nutricia Nordica AB
    Oatly AB
    Orkla Food AB
    Pågen AB
    Quaker Oats Scandinavia
    Semper AB
    Svensk Dagligvaruhandel
    Svenska McDonald’s AB
    Svenskt Kött i Sverige AB
    Unilever Sverige AB
    ViktVäktarna AB
    Yoplait Sverige AB

    Huvudmännen har årligen ett ordinarie möte i april. Nästa ordinarie huvudmannamöte äger rum den 20 april 2015.

  • Gäst

    Pågens sponsring:
    http://pagen.se/Om-Pagen/Sponsring-och-engagemang/

    ”Sponsring av hjälporganisationer, 2015

    Pågen samarbetar med organisationer som med stort ansvar, omtanke och engagemang på olika sätt hjälper människor i behov av stöd. Vi stöttar sammanhang där vårt bröd kan göra skillnad.

    I år bidrar vi med bröd till Stadsmissionen och Röda Korsets satsning på frukost för skolbarn i Malmö och Göteborg.”

    Min kommentar:
    Måste Röda Korset sponsra skolbarns frukostar i Malmö och Göteborg?

    • AnnFernholm

      Det finns barn idag som dricker cola och äter bullar till frukost. Eller som inte får någon frukost alls. Då är Pågens bröd ett bra alternativ.

  • Pingback: Öppna ögonen för faran med socker()

  • Nostents4me

    Beträffande den danska studien du nämnde i AB, var inte kaloriintagen normaliserade i dom två grupperna? Eller har du länk till fultext av denna ? Det finns även andra liknande studier.

  • Pingback: Socker och inaktuella kostråd skapar en lavin av ohälsa()