Är ägg farligt för kolesterolet?

20 januari, 2013

Nyligen fick jag denna fråga från en läsare: ”Har läst din bok som var mycket bra. Jag och min man försöker nu lägga om till Lchf men den är ju baserad på mycket ägg och ägg är ju inte bra för högt kolesterol, vilket min man har. Han blir tyvärr sjuk (svår muskelvärk) av de mediciner han testat men jag känner mig orolig för att det blir för mycket ägg i kosten. Är det så farligt som läkarna säger (högst ett ägg om dagen)?

Svar: Det är en myt att ägg är ger högt kolesterol

Att ägg eller mycket kolesterol i maten skulle höja kolesterolnivåerna i blodet är en myt. Inte ens kolesteroltesens fader, Ancel Keys, trodde på det. Det står lite om detta på sidan 27 i Ett sötare blod. Han skriver i sina tidiga artiklar, från 1950-talet, om experiment där man har gett människor mycket kolesterol att äta. Men det hade ingen effekt på nivåerna i blodet.

Tanken att kolesterol ska vara farligt baserar sig till stor del på forskning på kaniner, som ju är gräsätare och har en helt annan ämnesomsättning än vi. Ancel Keys skriver att dessa kaniner fick kolesterolmängder som var cirka 15 gånger högre än vad en människa får i sig via kostan. Dessutom konstaterar han att levern producerar 10-20 gånger mer kolesterol varje dag än vad som finns i ett dagsbehov av mat. Om din man äter mer kolesterol, kommer levern bara att tillverka mindre. Nivåerna i blodet blir lagom höga.

Ägg är vitaminrikt och bra för blodfetterna

Alltså: ät ägg med gott samvete. Ägg är dessutom bland det mest näringsrika du kan äta. Kroppen behöver näring! Nyligen publicerade SvD en artikel om att ägg är bra för blodfetterna.

Ett tips: Innan ni går till läkaren nästa gång, läs på om blodfetterna i bokens fjärdekapitel. När ni lägger om kosten, följ framförallt vad som händer med det goda HDL-kolesterolet. Det brukar gå upp och det är en viktig förändring. Om värdet på triglyceriderna samtidigt går ner, är det ett säkert tecken på att blodfetterna ändras till det bättre. De onda LDL-kolesterolpartiklarna kommer då att bli större och det göra att de inte lika lätt fastnar i blodkärlens vägg. Be er läkare att titta på dessa blodfetter också!



  • Bertil Lind

    I artikeln du refererar till från SvD omtolkas hela resultatet, att ägg är nyttigt, till Livsmedelsverkets standardrekommendation: ”I måttliga mängder är ägg ett nyttigt livsmedel som
    exempelvis innehåller hög halt av högvärdigt protein. Gulan innehåller
    också fettlösliga vitaminer, främst A-vitamin och E-vitamin.
    .//.
    Att äta ägg till frukost eller använda det i
    matlagningen är enligt forskarna bara positivt för den som vill minska
    på bukfetman. En ordentlig frukost med exempelvis fil, fullkornsmüsli,
    frukt och ägg gör att man är mätt längre och därför inte luras att
    småäta igen efter någon timme.”

    Och vips var vi tillbaka på ruta ett

  • Margareta Lundström

    Sahlgrenska Sjukhusets kostideolog med.dr Ingrid Larsson berättade för oss för en tid sedan att man får äta ett ägg om dagen. Men äter man fler en dag så får man avstå en annan dag. Det gavs ingen motivation. Men det behöves inte eftersom vi redan var hjärntvättade med kolesterolets farlighet och vi visste att ägg innehöll kolesterol. Med detta vill jag bara säga att det finns mycket att kämpa emot.

    • AnnFernholm

      Ja – det är mycket vård som bara bygger på antaganden. Idéer som läkare har fått och som de tror på, men aldrig har utvärderat med vetenskapliga metoder.

  • Vad säger du Ann om kommentaren vi fick att ”stort äggintag kan göra intaget av Omega-6 för stort, endel kopplar det till större risk för inflammation.” ? Finns det vetenskapligt underlag för att det stämmer?

    ”En del säger” är ett uttryck som ofta används i alla möjliga sammanhang vad gäller kosten utan att det är vetenskapligt underbyggt.

    Har vi onödig äggskräck?

    Bästa hälsningar
    Redaktionen
    Nosugaradded.se

    • Ann Fernholm

      Behöver länk till kommentaren om jag ska veta. Men tycker att rädslan för omega-6 verkar allmänt överdriven. Nötter är till exempel omega-6 rika och det finns inget som talar för att de skulle öka risken för hjärt-kärlsjukdom. Andra studier visar att ägg ger bra effekter på riskmarkörer för hjärt-kärlsjukdom.