Corren granskar Cancerfondens idiotiska sockerkampanjer

15 oktober, 2013

Corren granskning rosa bandetIdag granskar Östgöta Correspondenten Cancerfondens sockriga kampanjer. Läs här: Makabert att sätta godhetsstämpel på bullar och här: CANCERFONDEN: Vi har en fikatradition i Sverige

Jag höll på att sätta mitt te i halsen när TV4 visade Cancerfondens reklam tillsammans med Kellog’s Special en kväll i veckan. Vilken brist på kunskap. Och så olika det kan vara. När jag ringde till MD Anderson, ett ledande cancersjukhus i Texas, för att ta reda på varför de ger sina patienter rådet att undvika socker och snabba kolhydrater var det snabba svaret: ”There is a relationship between excessive insulin, the IGF-pathway and worse outcomes”. På vanligt språk betyder detta: ”snabba kolhydrater sätter kroppen på tillväxt och prognosen blir sämre”. På MD Anderson pratade de också om ”the Warburgeffect”, som jag beskriver i Ett sötare blod. Socker är en viktig källa till energi för cancerceller. Man använder till och med sockerisotoper för att diagnostisera tumörer. Kopplingarna mellan socker och cancer är helt enkelt läskigt starka. Kanske skulle man göra en Gudrun Schyman. Ta ett berg av Kellogs Special K, några rosa dammsugare och ett gäng torra kanelbullar och tända på. Alla som ville se brasan skulle få betala 100 kronor. Pengarna skulle gå till cancerkostforskning. Eller till en motkampanj nästa gång Cancerfonden vill att vi ska äta kanelbullar på kanelbullens dag.

Här ett tidigare inlägg: Världscancerdagen: gör koststudier på cancer