D-vitaminexperimentet – januari bjuder på en överraskning

30 januari, 2017

D-vitamin januari

Det är så underbart att få experimentera igen. Jag saknar verkligen det från min tillvaro som forskarstudent – att designa experiment och försöka förstå kluriga resultat. Det som fick mig att lämna universitetsvärlden var absolut inte själva vetenskapen, utan alla maktstrukturer som man behövde förhålla sig till. Att kunna andas fritt är på något vis en viktig del av tillvaron.

Och det är ju enormt roligt när ett experiment inte går som man har tänkt sig. När jag inledde vinterns D-vitaminexperiment, tillsammans med företaget Werlabs, trodde jag att mina sommardepåer max skulle räcka till slutet av december. Döm av min förvåning när jag i förra veckan mätte D-vitaminet i mitt blod och insåg att det låg nästan lika högt som i december. Det har sjunkit från 61 nmol/L till 60 nmol/L. Därmed ligger värdet fortfarande över den gräns om 50 nmol/L som jag satte när jag påbörjade detta. Än så länge behöver jag alltså inte investera i några D-vitamintillskott.

Ett tips. Om du vill veta ungefär hur mycket du behöver äta av olika livsmedel för att få i dig dagsbehovet av olika vitaminer kan du kolla här: Dagsbehovet – en guide – ApoteketHade ingen aning om att pepparrot och broccoli innehåller mer C-vitamin än apelsiner och citroner, och att kakao är rikt på magnesium. Bokstavligen nyttig kunskap.

Ett tillägg: Inser att jag borde ha lusläst hela Apotekets dagsbehovsguide innan jag länkade till den. Till exempel visar guiden att man kan få i sig hela dagsbehovet av järn genom att äta 125 gram farinsocker. Det innebär ju INTE att man ska ha farinsocker som sin viktigaste järnkälla. Järnet är bra, men sockret illa för kroppen. När man väljer sin mat behöver man ta hänsyn till mer än bara vilken näring den innehåller. 



  • Sandra Medin

    Exemplen för niacin och B6 var ju sådär… Frukostflingor och cornflakes!

    Men 50 gram hummer kan man ju alltid klämma i sig för att få lite selen…;)

    • AnnFernholm

      Oj. Ska lägga upp varning!

  • Joel

    Men du är medveten om röd paprikas enormt, ja nästan abnormt, mycket högre C-vitaminhalt än äpplen och apelsiner? https://uploads.disquscdn.com/images/df3024d1d2a034b3b9f6607b2400b81136b096e34927696ff754f90afebbcbbd.jpg

  • katarina

    Jag får inte upp någon lista, bara en konstig halvsida med väl utvlada ämnen. Hur gör ni för att hitta listan?

  • AnnFernholm

    Jag tar inte D3 eftersom jag ligger tillräckligt högt ändå.

  • AnnFernholm

    Då skulle det sjunka. Veganmat är låg på D-vitamin, om man inte exempelvis ser till att äta mycket kantareller.

  • AnnFernholm

    Ja, det kan man undra…