Daglig fasta på 12 timmar skyddar möss mot skräpmat

19 januari, 2015

PrintVåren 2013 introducerade den brittiska medicinreportern Michael Mosley 5:2 dieten i Sverige. Det är en form av periodisk fasta, där man äter extremt lite två av veckans dygn. Nu skriver New York Times om en studie på möss som visar att möss som har ett matuppehåll om minst tolv timmar per dygn är skyddade mot skräpmat: A 12-Hour Window for a Healthy Weight – NYTimes.com.

Mössen fick en kost som innehöll både socker och fett. En del fick äta när de ville under dygnet, andra hade olika långa matupphåll (15 timmar, 12 timmar och 9 timmar). De som fastade minst 12 timmar per dygn gick upp mindre i vikt, trots den dåliga maten, och var skyddade mot den rubbade ämnesomsättning som orsakar typ 2-diabetes. Ett matuppehåll om minst tolvtimmar innebär att den som äter ett kvällsmål vid klockan tio, tidigast får äta klockan tio morgonen efter.

Mindre viktuppgång på samma mängd kalorier

I studien åt de möss som fastade 15 timmar per dygn precis lika många kalorier som de möss som fick tillgång till mat 24 timmar per dygn, ändå gick de upp mindre i vikt, 21 procent jämfört 42 procent. Enligt det rådande kaloriparadigmet är detta omöjligt; enligt det ska en viss mängd kalorier leda till en viss viktuppgång. Men så enkel är inte kroppen.

Orsaken till att mössen kunde äta många kalorier, men ändå gå upp mindre i vikt, är sannolikt att deras kropp fick tid att bränna fett under matuppehållet. Jag har tidigare skrivit om att allting som skyddar mot typ 2-diabetes verkar ha en gemensam nämnare: att det drar igång fettförbränningen (Nyckeln till hälsa – se till att dra igång din fettförbränning). Där nämner jag två molekylära mästerdirigenter i cellen som slår om ämnesomsättningen från kolhydratförbränning till fettförbränning. En av dessa mästerdirigenter, PPARγ, nämner forskarna i den här nya studien. När mästerdirigenterna ställer in kroppen på fettförbränning, påverkas vilka slags fettceller vi får. Forskare skiljer på vitt och brunt fett. Det bruna fettet förbränner mer energi. De möss som fastar, får mer brunt fett. Detta är en sannolik förklaring till varför de bränner fler kalorier.

Du kan påverka din egen förbränning

En del tror att vi föds med en viss ämnesomsättning; att vissa av naturen har en högre förbränning och därför aldrig går upp i vikt. Men du kan påverka din egen förbränning genom vad och hur du äter. Periodisk fasta är ett sätt att dra upp förbränningen, att dra ner på kolhydraterna ett annat sätt. Ett tidigare inlägg om detta: Ingen kalori är den andra lik. Och skillnaderna är hyfsat stora.

Här hittar du studien som New York Times skriver om: Time-Restricted Feeding Is a Preventative and Therapeutic Intervention against Diverse Nutritional Challenges.

Ett tillägg: Jag vill poängtera att jag i och med detta inlägg ingalunda förespråkar en söt skräpkost, inte ens i kombo med fasta. Kroppen mår bäst på näringsrik och bra mat. 



  • Bernard Pranjko

    Undvika MSG GMO och liknande konstgjorda livsmedel
    Begränsa stärkelse/socker (allt efter ålder,kön och aktivitet)
    Naturliga fetter och måttligt mängd protein
    Ökad fysisk aktivitet (inte nödvändigt för optimal hälsa)
    Kalorierestriktion under dagen(14-12,16-8,20-4,5:2)

    Fasta + junk food = skinny on obessity

    Tack Ann för allt

  • Helena

    Som jag förstår av artikeln i New York Times så var själva ätfönstret nio, 12 eller 15 timmar långt, inte matuppehållet.

    • AnnFernholm

      Det blir samma siffror. Den dag ätfönstret var 9 timmar hade man 15 timmar matuppehåll.

  • Nettan

    Det kanske ligger nåt i det gamla talesättet ”ät inte efter kl 18…”

    • AnnFernholm

      Ja, eller så ska man göra som sydeuropeerna och bara ta en slät kopp kaffe på morgonen…

      • Nettan

        Ja, det var en annan sak jag tänkte fråga. Är det ok att dricka under matuppehållet? Är det i så fall bara drycker utan energiinnehåll, t ex kaffe, vatten, te o s v. Antar att fettkaffe inte är ok för att få fördelarna med matuppehåll.

        • AnnFernholm

          Ja, dricka bör man annars dör man! Fettkaffe (om du menar kaffe med kokosfett i), ger inget insulinpåslag. Det kan du sannolikt dricka utan att bryta fettförbränningen.

  • Patrik

    Intressant! Men jag vill kommentera det som står sist i artikeln
    >> The clock starts, Dr. Panda says, with “that first cup of coffee with cream and sugar in the morning.”

    Håller man sig till grädde/cream i kaffet utan socker så kan man förlänga fasteperioden till lunch. Då undviker man insulinpåslaget som avbryter.