Din frukost och ditt blodsocker – ett intressant experiment

21 december, 2012

Smoothie bär_2En nybliven kostrådgivare, Johanna Ekne, blev inspirerad av Ett sötare blod och beslöt sig för att mäta vilken effekt olika slags frukostar kan få på blodsockret. Hon har testat allt från ägg och bacon, till jordgubbsfil med sockrade flingor. Läs om experimentet på hennes blogg: Mat & Miljö. Resultat: det är stor skillnad i effekt, från nästan ingen stegring alls till ett dubblat blodsocker efter 30 minuter.

En blodsockermätare mäter inte fruktos

I experimentet gav havregrynsgröten förvånande nog ett högre blodsocker än jordgubbsfil och sockrade flingor. Här behöver man komma ihåg en viktig sak: blodsockermätare ger inte utslag för fruktos. I havregrynsgröten finns stärkelse som består av enbart glukos. I jordgubbsfilen och i flingorna finns vitt socker, som består av en del glukos och en del fruktos. När vi matar kroppen med fruktos, samtidigt som blodet är fyllt med glukos, kommer levern att omvandla fruktosen till fett, triglycerider. I Ett sötare blod berättar jag om hur dessa packas tillsammans med kolesterol i fettpartiklar (VLDL) i blodet. När levern överproducerar triglycerider kommer dessa fettpartiklar att ändra storlek och det leder till den blodfettrubbning som är kopplad till bukfetma och typ 2-diabetes.

Triglycerider och insulinnivåer – andra intressanta mätvärden

Blodsockermätare ger alltså en intressant fingervisning om vad som är nyttigt för oss. Men den säger inte allt. För att veta effekten av det vita sockret skulle man egentligen, efter måltiden, behöva mäta mängden triglycerider i VLDL-partiklar i blodet. Det är ingenting man kan göra som privatperson, tyvärr. Men studier visar att vitt socker i kosten leder till höga triglycerider. Personligen skulle jag av denna anledning hellre välja havregrynsgröt än jordgubbsfil och sötade flingor.

Sen ska man komma ihåg att det är väldigt individuellt hur mycket blodsockret stiger. Gener och mängden träning spelar stor roll. Under releasefesten för den här boken fick alla som ville äta tio sockrade hjärtan och sedan mäta sitt blodsocker. För vissa personer steg blodsockret minimalt, för andra gick det upp över 10 mmol/l. En annan sak som skiljer är hur mycket insulin det krävs för att få ner blodsockret  igen. I cancerkapitlet i boken berättar jag om när jag och Kerstin Brismar, diabetesläkare på Karolinska sjukhuset, åt godis och mätte våra insulinnivåer. Samma dos godis ledde till tio gånger mer insulin i hennes blod.

Egentligen borde alla göra samma experiment som Johanna Ekne. Jag hoppas att det i framtiden kommer hemtest för insulin och triglycerider. Då skulle vi alla kunna lära oss mer om hur vår egen kropp fungerar.

I morgon ska mina barn ska få smaka den läckra smoothien på bilden ovan som Johanna Ekne åt en av sina frukostar. Den ser ju jättegod ut!



  • Tror att den ”pedagogiska” blodsockermätningen som T2 i alla fall förr gjorde ibland kan ha gett helt motsatt effekt – mera frukt och mindre havregröt?

    Och alla T1:or som blivit tillsagda att äta mycket frukt av sina dietister och trott att det var ok?

    Nej – inte många diabetesteam känner nog till det du skriver idag,,,,

    Och de här praktiska proven som du har gjort, filmsnutten med Malou och hallongodisets blodsockersvar kommer i all sin enkelhet att bli en klassiker – mera sånt!!

    Och vilka bra filmer och böcker vi kommer att få ta del av framöver – den ultimata kost – hälsa boken är inte skriven än men den är sannolikt på väg, i alla fall del 1?