Fel använd leder 5:2-dieten ingenstans – glöm bullarna

13 september, 2013

5:2 verkar ha tagit över allas hjärnor. Jag har inte läst Michael Mosleys bok, däremot såg jag hans inslag på Vetenskapens värld. Först och främst vill jag säga: rätt använd tror jag 5:2-dieten kan ha en riktigt bra effekt på både vikten och hälsan. MEN. Det verkar som att hans slängiga budskap om att alla kan äta hur de vill bara de fastar två dagar i veckan, har nått lite väl djupt in i folksjälen. Jag har hört många säga att kollegor på jobbet numera gärna äter både en och två bullar till kaffet, eftersom de fastar andra dagar.

Det är så synd! Då missar man målet. Du ska sikta mot att få ner blodsockret och insulinnivåerna i blodet. Äter du en himla massa godsaker alla övriga dagar, far blodsockret upp och ner som en berg- och dalbana. Många har bara gått ner något kilogram efter att ha späkt sig i flera månader med fasta. Förklaringen är med stor sannolikhet att fastedagarna ofta kompenseras med rejäla fester.

Som sagt. Jag har inte läst boken. Men det verkar som att bokens budskap är lite otydligt. Ni som har läst boken får gärna lägga kommentarer om jag har fel.

Den som vill gå ner i vikt med 5:2 gör bäst i att kombinera fastan med GI, LCHF, Atkins, Paleo eller någon annan form av lågkolhydratdiet. Glöm inte att hälla ordentligt med olivolja på grönsakerna så att du blir mätt veckans övriga dagar. Då har periodisk fasta verkligen potential att ge effekt.