Fett eller socker – vad är värst?

22 april, 2014

Det är många som har hört av sig och bett om en kommentar av det bbc-producerade program som Vetenskapens värld sände igår, där ett par enäggstvillningar prövade en kolhydratrikdiet och en fettrik diet och jämförde effekten: Vetenskapens värld – Avsnitt 14: Fett eller socker – vad är värst? | SVT Play. Programmet ger sken av att den broder som åt den fettrika dieten (och som gick ner mest i vikt) skulle vara på väg att utveckla diabetes. Han har förlorat en del muskelmassa och läkaren uttrycker sig ganska tvärsäkert: det förkortar livslängden. På en månads fettdiet skulle alltså denna tvilling ha utsatt sig för en sådan skada att han riskerar att förkorta livet.

Den slutsatsen har inget stöd i större studier. I en av de bästa koststudier som finns, publicierad i New England Journal of Medicin år 2008, jämförde forskare effekten av en kalorisnål lågfettdiet med en lågkolhydratdiet på över 300 personer under två år. Precis som i tvillingförsöket visar denna studie att den strikta lågkolhydratdieten ger bäst effekt på vikten. Ingenting talar dock för att denna viktnedgång skulle vara farlig. Tvärt om visar studien att alla blodvärden blir bättre: blodfetterna förbättrades, insulinnivåerna förbättrades och insulinresistensen blev bättre. Dessutom går nivån av svälthormonet leptin ner, vilket tyder på att hungerskänslorna normaliserats. Det är en viktig del av att kunna hålla vikten.

Robert Lustig citeras felaktigt

I bbc-programmet redovisar man också Robert Lustigs teser rent felaktigt. De menar att han varnar för glukos eftersom det höjer insulinnivåerna i blodet. Det gör han inte. Robert Lustig varnar för en enda sak: fruktos som finns i det vita sockret och i high fructose corn syrup (HFCS). Fruktos orsakar en förhöjd fettbildning i levern, vilket är vetenskapligt bevisat. Robert Lustig menar att detta i längden kan leda till att levern blir förfettad och insulinresistent. När levern är insulinresistent kommer glukos att orsaka kraftigt förhöjda insulinnivåer, men själva grundorsaken är att fruktos har rubbat ämnesomsättningen. Robert Lustig är tydligt med att glukos inte skadar kroppen på friska människor. Däremot förespråkar han en fiberrik diet. Eller som han sa till mig: riktig mat.

I programmet säger man att Robert Lustigs teser bara stöds av studier där personer har ätit onormalt mycket fruktos. Det är inte heller sant. Jag har ägnat veckor åt att granska Lustig tes för att veta att det jag skriver i nästa bok vilar på en stabil grund. Exempelvis finns denna studie från Danmark där en liter läsk om dagen (en dos som många amerikaner konsumerar) ledde till ordentligt ökad leverförfettning inom loppet av ett halvår: Sucrose-sweetened beverages increase fat storage in the liver, muscle, and visceral fat depot: a 6-mo randomized intervention study. 

Stora studier tyder på att socker är värst

Nu kanske du som läsare tänker: men hur kunde den tvilling som åt mycket socker då gå ner i vikt? Mitt svar är att detta är en enda person som åt socker under en enda månad. Hade man inkluderat flera tvillingpar där några bar på övervikt, hade detta program blivit mycket mer intressant. En enda person säger ingenting. Det finns personer som har rökt ett helt liv och ändå levt friska till över 90 års ålder. Det finns personer som kan äta socker utan att få hål i tänderna. Precis som man säger i programmet är det viktigt att göra vetenskap på många personer. Det finns moderna och bra studier som verkligen tyder på att socker, på gruppnivå, är värre än fett. Till exempel har Robert Lustig med kollegor gjort en studie där de har använt sig av statistik från 175 av världens länder. De utforskade kopplingarna mellan diabetes och mängden konsumerade kalorier, mängden socker, fibrer, frukt, kött, flingor och oljor i kosten. Det som föll ut var mängden konsumerat socker. Det var starkt korrelerat till antalet fall av diabetes. Läs mer här: Ny världsomspännande studie: socker bakom diabetes.

När amerikanska forskare nyligen undersökte effekten av tillsatt socker i kosten på risken för hjärtsjukdom såg de också en stark korrelation som var linjär med intaget. Ju mer socker, desto värre. Läs mer här: Socker kopplat till ökad risk för hjärtsjukdom.

Utöver detta publicerade forskare alldeles nyligen en genomgång av den bästa vetenskapen kring fett och hjärtsjukdom. Deras slutsats var att det saknades kopplingar till hur mycket mättat fett människor äter: Det saknas koppling mellan fett och hjärtsjukdom. Det enda fett som verkar vara farligt för hjärtat är transfett.

Vi äter gärna socker – helt utan hjälp av fett

Programmets slutsats är att fett och socker i kombination är boven bakom fetmaepidemin. Tvillingarna gör en poäng av att Londonbor och New Yorkbor helst äter munkar med 50 procent fett och 50 procent socker i. Att vi inte skulle gilla att äta enbart socker bevisas genom att en av tvillingarna äter strösocker med sked och tycker att det är äckligt. Men vem äter socker så? Amerikanarna dricker framförallt läsk och vi här i Sverige äter mest smågodis i hela världen. Karamellkungens framgång bygger helt och hållet på billigt smaksatt socker. Malacos Gott & Blandat innehåller  0,4 gram fett och 85 gram kolhydrater varav 61 gram är enkla sockerarter. Det finns personer som gärna klämmer en påse gelégodis per kväll, helt utan hjälp av fett.

Mästarminnet mår bättre av en lågkolhydratdiet

Sist men inte minst vill jag kommentera programmets påstående om att minnet skulle bli sämre av en lågkolhydratkost. Sveriges minnesmästare Mattias Ribbing har valt att äta en lågkolhydratkost eftersom det hjälper honom att koncentrera sig under längre stunder och därmed minnas bättre. Även här verkar alltså olika människor reagera olika. Vad som passar just dig bäst får du experimentera dig fram till.

För dig som vill läsa mer, titta på läkaren Andreas Eenfeldts kommentar av programmet: Vetenskapens Värld om fett och socker.