Fettdebatten orsakas av luddiga definitioner av lågkolhydratkost

4 april, 2013

sjuk av LCHFUnder de senaste åren har det varit många löpsedlar kring farorna med lågkolhydratkost. Det är farligt för hjärtat, säger läkare. Nyligen kom dessutom en översiktsartikel i Plos One, som slår fast att lågkolhydratdieter ökar risken för hjärtsjukdom. Det är många som numera refererar till den studien och jag har fått många frågor kring den. Plos One är en tidskrift som rankas högt i vetenskapsvärlden och den har hög trovärdighet.

SAMTIDIGT vittnar hundratals, för att inte säga tusentals, typ 2-diabetiker att de blir mycket friskare när de äter en lågkolhydratkost. Blodsockret normaliseras, deras blodfetter blir bättre, de slipper ta så mycket läkemedel och de går ner i vikt. Hur hänger detta ihop? Kan något som göra personer friskare, samtidigt vara farligt för hjärtat på lång sikt?

Cocktaileffekt av kolhydrater och fett

Svaret på den frågan är: NEJ. Förklaringen till skillnaderna är att det som forskarna i Plos One-artikeln kallar för en lågkolhydratdiet inte är en strikt lågkolhydratkost så som man definierar den inom Atkins- eller LCHF-rörelsen. Om du läser sista kapitlet i Ett sötare blod beskriver jag ett larm som kom förra sommaren kring lågkolhydratkost, men som baserar sig på forskning genomförd på 1990-talet. Då åt väldigt få personer en strikt lågkolhydratdiet i Sverige. Istället studerar forskare de som åt minst kolhydrater på 1990-talet. Detta var i praktiken en HCHF-diet (high carb high fat). Den innehåller både mycket snabba kolhydrater (30-40 energiprocent) och mycket fett. Det är ungefär samma förhållanden som i en BigMac-hamburgare. Denna kombination leder till en riktig dålig cocktaileffekt i kroppen. De snabba kolhydraterna ger ett insulinpåslag som gör att allt fettet lätt lagras i kroppen.

Strikta lågkolhydratdieter har bra effekt på hjärtat

Studien i Plos One baserar sig på just sådana studier som påbörjades under 1990-talet. Vill man istället läsa en översiktsartikel som har gått igenom forskning på strikta lågkolhydratdieter ska man titta på studien ”Systematic review and meta-analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors”, publicerad 2012. Den visar på helt andra resultat. Lågkolhydratkost leder generellt till: viktnedgång, ett lägre blodtryck, lägre triglycerider, högre gott HDL-kolesterol, lägre blodsocker och lägre insulinnivåer i blodet. Allt detta är bra för hjärta, hjärna och resten av kroppen.

SLUTSATS: En stor del av fettdebatten i Sverige grundar sig i att forskare aldrig har definierat vad en lågkolhydratdiet är. En modern, strikt lågkolhydratdiet innehåller maximalt 20 energiprocent kolhydrater och alla dessa ska vara ”långsamma”. Socker, mjöl, gryn, ris, pasta, potatis, öl och alla andra livsmedel med högt GI-värde ska exkluderas. Att kombinera både socker och fett är det värsta man kan göra för kroppen.



  • Andreas Eenfeldt

    Kom dessutom ihåg att den första studien bara är baserad på statistiska samband (observationsdata) vilket inte bevisar orsakssamband.

    Den andra är baserad på tunga interventionsstudier.

    • AnnFernholm

      Mycket bra poäng! Så är det absolut!

  • Tack Ann! ”From your mouth to SLV’s ear”. Plus några fler:-)

  • SLV och andra räknar ”extrem” lågkolhydratkost där kolhydraterna utgör 30 – 40 E%

    Det är väl just där som ”felet” ligger – att undersökningarna inte är gjorda med LCHF,,,,

  • Vitaminfreak

    Cocktaileffekten är jag tveksam till. Jag tror att de snabba kolhydraterna utan fettet vore sämre d v s det är bättre med choklad än hallonbåtar och även bättre med wienerbröd jämfört med bullar.

    • AnnFernholm

      Viktväktarna är allt annat än bäst i test. Men faktum är att när man äter så går många ner i vikt (för en tid). Det är bättre än att äta på McDonalds.

      • Birgitta

        Men viktnedgång är väl inte detsamma som hälsa?? Om man inte är överviktig är det kanske bättre att byta en del av de snabba kolhydraterna mot bra fett istället för att inte göra någonting, eller tänker jag fel??

  • Pär

    Bra inlägg. Ang. PLoS One skulle jag vilja justera lite och säga att den är okay. Kvaliteten är mer varierande än i många andra tidskrifter men vissa arbeten håller hög klass.

  • dufva

    Bra genomförd chatt Ann
    Du sa dock en sak där att du trodde att socker var värre än spannmål men inte visste

    Där har du ett tips för din nästa bok 🙂
    Där finns nästa sten som behöver vältas

    Borra ner dig i spannmålens (hemska) värld
    Kolla in William Davis i Usa som nu går fram som en löpeld med sin anti-bröd bok

    • AnnFernholm

      Jag har fått den boken, så ska läsa!

  • hatte3

    Som sagt, Plos one verkar vara en bristfällig studie. Fick själv diagnosen diabetes typ 2 för knappt två år sen vid 64 års ålder och började med LCHF två veckor efter diagnos efter att ha hittat fram till Kostdoktorn, Följde råden om lämplig diabeteskost vilket ledde fram de positiva resultat som du refererar till i ovanstående studie. Viktnedgång 20 kg och lågt stabilt blodsocker( senaste A1c 32 mmol.)
    Dessutom just läst ”Ett sötare blod” – en mycket bra bok, Metodiskt och lättförståeligt blandas anekdotiska berättelser med redovisning av skilda vetenskapliga studier. På ett övertygande sätt redovisas nyare rön som motbevisar de bristfälliga och missvisande förskningsresultat som varit rådande och fortfarande försöker klänga sig fast när det gäller kost och hälsa. Men en förändring är på gång. Faktiskt också mycket tack vare det erfarenhetsutbyte som sker inom sociala medier.

    • AnnFernholm

      Ja, tänk vad internet har betytt just för detta!

  • AnnFernholm

    Nej, viktnedgång är absolut inte detsamma som hälsa. Men man kan inte äta både mycket snabba kolhydrater och mycket fett. Det blir inte bra!