Fråga: Hur nyttiga är bönor, linser och kikärtor egentligen?

8 september, 2013

Efter föredraget i Göteborg för ett par veckor sedan, fick jag in följande fråga: ”Jag har på senare tid blivit mer intresserad av mat och träning och då jag äter mycket vegetariskt undrar jag hur nyttigt det egentligen är med bönor och linser? Det är ju ändå en hel del kolhydrater i dem. Kikärtsmjöl är något som jag använder mer och mer för att byta ut vetemjöl i olika recept. Funkar klockrent!”

Svar: kikärter, bönor och linser är mycket bättre än mjölmat

Bönor och linser är bra för en frisk kropp. De innehåller vitaminer och spårämnen. De kolhydrater som finns i bönor och linser är mestadels stärkelse, som enbart består av glukos. När det gäller utveckling av den farliga bukfetman och typ 2-diabetes, är fruktos (som finns i vitt socker) en mycket större bov. Den sockerarten leder lättare till en skadlig fettbildning i levern.

Den stärkelse som finns i bönor, linser och kikärtor, bryts också långsamt ner i kroppen. Blodsockertoppen blir därför låg. Om du tränar bränner du dessa kolhydrater i dina muskler. Om du däremot hade haft typ 2-diabetes, skulle svaret ha blivit lite annorlunda. För personer med diabetes kan även bönor och linser ge en onormal blodsockerstegring. Bönor och linser är visserligen mycket bättre än vitt bröd och ris för en diabetiker, men sämre än till exempel broccoli och blomkål med olivolja på (sett ur ett strikt blodsockerperspektiv).



  • Christina Sandström

    Bra info. Det här vill nog många vegetarianer veta!

  • snöret

    Vad gäller legymer (samt spannmål) och särskillt om dessa är basen i din ätpyramid så måste hänsyn tas till antinäringen i form av fytinsyra och lektiner. (phytic acid o. lectins för den som vill googla bredare). Fytinsyra binder viktiga mineraler som järn, zink, magnesium vilket är lite snullet då mineraltätheten idag redan är låg som den är. Äter man mycket legymer och spannmål kan man kolla upp hur man så gott det går blir av med ex.vis. fytinsyran. Blötläggning, groddning eller jäsning. På westonaprice.org som lägger stort fokus på hur man får i sig så mycket näring som möjligt och hur dina förfäder gjorde för att uppnå detta kan man hitta bra tips. De förespråkar ex.vis att blötläggning av bönor skall göras i två dygn, med lite syra i vattnet för att bli av med så mycket fytinsyra som möjligt.
    Produkter av sojaböna, som inte är ordentligt jäst (fermented) har väldigt höga halter av fytinsyra (antinäring) och bör undvikas helt.
    /snöret

    • Mejja

      Benskörhet som blivit en folksjukdom ska ju till stor del bero på all fytinsyra vi får i oss, i och med att den hindrar upptag av magnesium som krävs för att ta upp kalcium.
      (Detta drabbar även allätarna grisar och höns som utfodras med för stor andel spannmål.)

  • Eva Dalkvist

    Är kikärtor, bönor och linser så nyttiga som miljöförvaltningen i Göteborg säger? (De försöker påverka 4:e klassare att äta mer sånt.) Eller är det som med sojabönor att de innehåller antinutrienter som lektiner

    • AnnFernholm

      Jag kan inget om lektiner så det kan jag inte svara på.

  • Frida

    Hej Ann.
    Jag sitter just och ser din föreläsning på Kunskapskanalen. Jättefint upplägg och jättefin bok. Hoppas att vi får se dig mer i tv och media framöver. Tack för ditt fina arbete!
    Vänliga hälsningar
    Frida, Örebro

    • AnnFernholm

      Hej och tack för tipset. Det har jag helt missat! Vad roligt att du uppskattar det!

  • pojoel

    Brorsonen funderar om detta, och mycket mer:
    http://www.ledgenomexempel.se/tankar-om-att-forbereda-mat/

  • Carolne

    Jag vill gärna äta så kolhydratfattigt som möjligt och undrar hur jag egentligen ska bete mig eftersom jag är vegetarian. Jag försöker att äta så långsamma kolhydrater som möjligt och jag halvfastar två dagar i veckan för de goda hälsoeffekternas skull. Finns det något mer jag bör tänka på?

  • Martina

    Hej Ann!

    Tack för en toppenbra bok med otroligt bra information!
    Jag undrar över om mjöl är lika farligt som socker? Eftersom det är stärkelse blir det väl en långsammare blodsockerstegring, eller är skillnaden knapp?

    Jag undrar även om kolhydrater bara är farligt för personer med metabolt syndrom eller folk som inte rör på sig? Även om jag inte är insulinresistent och tränar, skadas väl mina blodkärl av sockret ändå?

    Supertacksam om du vill ta dig tid att svara på detta!

    Varma hälsningar
    Martina

    • Ann Fernholm

      I förebyggande syfte verkar det vara viktigast att undvika vitt socker och vitt mjöl. Min nästa bok kommer handla mer om det. Din kropp klarar av att ta hand om glukos i stärkelse om du tränar och ämnesomsättningen är normal. Det finns befolkningar där man har ätit 80 enerigprocent stärkelse och mått bra av det.