Hjälp ditt blodsocker på traven med motion

28 januari, 2013

Löp höga blodsockerIdag blev jag lite glad när Expressen hade en uppmaning om att man ska sänka sitt farliga blodsocker på löpet. Jag tror att det är första gången jag har sett den vinkeln. Tidigare har det handlat om höga blodfetter, om att inte äta fett och ibland om att inte äta socker. Men denna gång handlade det om att få ner själva blodsockret. De refererade till en norsk studie som visade att en halvtimmes promenad hade effekt.

Den första känslan var alltså positiv. Men sedan kom den kritiska sidan av mig fram. Expressen framställde det som att halvtimmes promenad var nog för att få effekt på blodsockret. Visst hjälper det – blodsockret blir lägre. Det har effekt. Men blir blodsockret bra?

Hur lågt behöver blodsockret vara?

Det är några läsare och kollegor som har frågat mig: hur höga blodsocker kan man ha utan att det blir farligt? Var går gränsen? Många brukar prata om att man inte ska gå över 7,5 mmol/L. Äter man en lågkolhydratdiet behöver en frisk människa inte gå över 6 mmol/L. En riktigt strikt variant kan göra att blodsockret blir ännu lägre. Men hur lågt bör det vara? Vad är bäst för kroppen?

Det enkla svaret verkar vara: ju lägre desto bättre*. Jag snubblade nyligen över en dansk studie publicerad förra året där forskare hade mätt blodsocker på över 80 000 köpenhamnare. Personer som hade över 11 mmol/L löpte nästan fem gånger högre risk att drabbas av hjärtinfarkt (när forskarna hade kompenserat för diverse andra faktorer) än de som hade ett blodsocker under 5 mmol/L. Studien visar tydligt att ju högre blodsocker en person hade – desto större risk för hjärtinfarkt. Varje mmol/L som blodsockret steg spelade roll.

Både motion och lågkolhydratdiet hjälper mot höga blodsocker

Det som gör denna studie intressant är att forskarna också tittade på personer som bar på gener som höjde deras blodsockernivåer. Dessa gener ökade också risken för hjärtinfarkt. Det talar för att det verkligen är höga blodsockervärden som orsakar hjärtinfarkt; att det inte är något slumpmässigt samband. Som du kan läsa i Ett sötare blod finns det enormt mycket annan forskning som tyder på att höga blodsocker eldar på inflammation och åderförkalkning.

Slutsats: ju mer sällan du har höga blodsocker, desto bättre skyddar du dig mot hjärtinfarkt. Att promenera en halvtimme per dag hjälper dig på vägen, men du kommer ännu längre om du också undviker socker och snabba kolhydrater i din diet.

Om du går in på bloggen matomiljo.se  har kostrådgivaren Johanna Ekne nyligen gjort experiment där hon mätt vilken blodsockerstegring hon får av olika former av lunch. Som du kan se spelar mängden kolhydrater en avgörande roll för hur högt blodsockret blir efter en måltid.

***

*Nu pratar jag om hur det blir i kroppen när en person är frisk och inte tar insulinsprutor. En överdos insulin kan leda till farligt låga blodsocker.



  • us

    Man får förstås ha en viss förståelse för att det inte får plats så många ord i en tidningsrubrik men ”Sänk ditt farliga blodsocker” låter som om det finns minst två sorters blodsocker.

  • Gäst

    Här finns ett intressant PM Diabetes typ 1, av dr Jörgen Vesti Nilsen.
    Länk här hos dr Annika Dahlqvist:
    http://annikadahlqvist.com/2013/01/28/diabetes-typ-1-av-jv-nielsen/

  • Tombola

    Jag har hittat uppgifter på att långtidsblodsockret sänks med storleksordningen 10% om man går 30 minuter 5 dagar i veckan och min erfarenhet är att detta stämmer bra.
    Men motionens roll verkar vara omstridd – en del forskning visar att den saknar betydelse, andra att den fungerar – själv är jag helt övertygad om att det fungerar och naturligtvis äter man inte kolhydrater om man har högt blodsocker,,,,
    Tror nog att intensiteten har betydelse – att promenera på ett köpcenter ger knappast någon effekt,,,

  • Härligt att Expressen skriver om blodsockersänkning ur den vinkeln.