Hur kan skidlandslaget sälja sin själ till McDonalds?

11 februari, 2016

Hade ni suttit bredvid mig hemma i soffan nu hade ni hört hur jag spottade ur mig en tyst svordom: McDonald’s hyllar svenska skidstjärnorna med samlarkort. Återigen säljer det svenska skidlandslaget sitt varumärke till världens största skräpmatskedja. Nog för att jag förstår att skidsporten behöver pengar. Jag ser gärna att de får villkor som gör att de kan träna ordentligt (och klå norrmännen). Men det måste ändå finns gränser för hur lågt man får sjunka i jakten på sponsorpengar.

McDonalds är en av många viktiga orsaker till varför mänskligheten har drabbats av en epidemi av fetma. Den söta skräpmat som de säljer bidrar till att barn behöver fetmaopereras. Tack vare dem – och deras marknadsföring – får unga människor idag typ 2-diabetes, en sjukdom som om den drabbar vid 50 års ålder dödar i genomsnitt sex år för tidigt: Diabetes Mellitus, Fasting Glucose, and Risk of Cause-Specific Death.

Har haft antibiotika i köttet

För att kunna sälja billigt mat har McDonalds dessutom under lång tid köpt kött från producenter som har använt mänsklig antibiotika i sin uppfödning. Användning av antibiotika i djurbesättningar bidrar till att farliga antibiotikaresistens sprider sig. På vissa ställen i världen dör människor idag av vanliga urinvägsinfektioner eftersom antibiotikan inte biter längre.

Under skid-VM i Falun förra året köpte min dotter en landslagsmössa, som hon älskar. I Bruksvallarna  stod hon som klistrad framför landslagsstjärnorna när de pratade under längdskidåkningens dag. Men aldrig att hon kommer få något av dessa samlarkort, där McDonalds har fått sätta sin logga på bilder av fantastiska skidåkare.

Avslutar detta med att spotta ur mig ännu en svordom. Det är för mig obegripligt att idrottsmän och kvinnor, som vet hur viktig bra mat är för prestation och hälsa, säljer sin själ till detta.