Kan frukt ge ett för sött blod?

27 november, 2012

Detta mejl fick jag från en Peter igår: ”Jag har precis läst boken. Den var mycket läsvärd. Jag hade en väldigt förenklad syn på diet, kolesterol, vikt och kalorier innan jag läste den. Kunde naturligtvis inte låta bli att försöka äta mindre socker sen jag började läsa boken.  Det gav resultat direkt, jag gick ner två kilo på en vecka och jag har blivit bättre i en led som värkt sedan mycket länge (kanske placeboeffekt).

Du säger ingenting om att äta frukt? Är det för att det är för kontroversiellt att säga åt folk att sluta äta frukt?”

Svar: Nej, det där med kolesterol är inte så enkelt som man tidigare har trott… När det gäller frukt finns det inget enkelt svar, utan det beror helt enkelt på vem du är. En person med typ 2-diabetes kan få höga blodsocker och höga insulinnivåer i kroppen av ett enda äpple. I boken berättar jag om Kerstin som gärna ville äta äpplen. Tog hon ett halvt äpple på kvällen, fick hon höga morgonsocker. Men åt hon ett halvt äpple på eftermiddagen gick det bra. Ett halvt äpple om dagen var alltså vad hon tålde. En annan diabetiker hjälpte mig med ett experiment. Han åt en banan och mätte sitt blodsocker, som gick upp till över 10 (en hög nivå). Typ 2-diabetiker kan alltså inte äta speciellt mycket frukt utan att få ett för sött blod.

Däremot kan en frisk person, som lever ett aktivt liv, äta ett äpple utan att kroppen tar någon skada. Det socker som finns i ett äpple kommer musklerna att svälja. Om man jämför godis och äpple, innehåller godis 6 gånger mer socker. Jämför man en apelsin och godis, innehåller godis runt 8 gånger mer socker.  Det finns dessutom en annan stor skillnad: frukt innehåller viktiga vitaminer. Det gör inte godis.

Samtidigt kan jag tänka att synen på frukt som väldigt vitaminrikt är lite överdriven. Om du går till Livsmedelverkets näringsdatabas och jämför till exempel ett ägg och en apelsin, innehåller ägget många fler olika slags vitaminer. Det innehåller i princip allt utom C-vitamin.

Slutsats: äter du frukt istället för godis gör du en stor vinst eftersom du också får i dig nyttiga näringsämnen. Men äter du grönsaker eller till exempel ägg istället för godis gör du en ännu större vinst för din hälsa. Vill du under en period gå ner i vikt, gör du rätt i att hålla nere på frukten eftersom det ändå innehåller en hel del socker som kan driva upp insulinnivåerna. Insulin stänger av den fettförbränning du vill uppnå om du ska gå ner i vikt. De vitaminer som du behöver kan du få från andra källor.



  • Birgitta

    Hej, jag har varit på kurs om Rawfood o det har satt min matvärld i gungning. Där fick vi äta banansmothies gjord på 5 bananer, 6 dadlar o en stor näve bladspenat. Enligt kursledaren skulle det inte vara farligt för blodsockret. Vidare skulle man äta stora sallader på diverse grönt med en färsk mixad tomatsalsa på tomat basilika o torkade tomater. Inga feta grönsaker. Kombinationen på måltiden var viktig. Sött får inte blandas med något fett typ nötter eller avokado. Ett annat mål kunde vara morotsjuice på 1kg morötter med ingefära o selleri eller apelsinjuice på ca10 apelsiner.
    Inget fett då detta håller kvar sockret i cellen o sockret omvandlas till fett, blir fettinlagringar.
    På kvällen mellan 18-19 äter man sitt sista mål, ex en sallad då med dagens fett bestående av avokado o lite nötter.
    Man ska även äta frukt som mellanmål, mer om man tränar.
    Enligt kursledaren har denna diet botat diabetes samt även fått cancer att gå tillbaka.
    De enda tillskott man behöver är D o B12. Övrigt får man av en varierad rawfood diet.
    Förespråkaren för denna 80/10/10 diet är en amerikan Douglas Graham.
    Jag testade blodsockret efter varje mål o förvånades över den lilla ökning jag fick. Efter banansmothie hade jag 5,9- 6,2 1 1/2timme efter.
    Jag kan ha mer eller iallafall lika efter en broccoligratäng med ost o grädde.
    Enligt kursledaren är den fruktos från frukt inte samma som socker, honung o konstgjort fruktos från bl.a majs.
    Vad anser du?
    Jag mår mycket bra på denna bananfrukost, blir pigg och jobbar mycket effektivt. Inte hungrig förrän framåt lunch, 4-5 timmar senare. Vi äter nu en vegankost, typ Paleo med ägg o någon gång fisk men är noga med att inte ta något sött till de övriga målen.
    Melon ska ju absolut aldrig tas med något annat då det bildas alkohol vid kombination med mat eller annan frukt, grönsak.
    Mvh, Birgitta

  • AnnFernholm

    Min syn är att frukt är bra om man inte har typ 2-diabetes. Då kan ett halvt äpple höja blodsockret till för höga nivåer. Alla fibrer i frukten gör att sockret går ut långsammare i blodet.

  • Tomas

    Vad anser du om denna studien? De säger 10 frukter om dagen, men studien verkar gälla frukt och grönt…
    http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-visar-tio-frukter-om-dagen-kan-ge-langre-liv

    • AnnFernholm

      Jag anser att det är viktigt att lägga tyngden på grönsaker, eftersom de är mer näringsrika.