Kan frukt ge ett för sött blod?

27 november, 2012

Detta mejl fick jag från en Peter igår: ”Jag har precis läst boken. Den var mycket läsvärd. Jag hade en väldigt förenklad syn på diet, kolesterol, vikt och kalorier innan jag läste den. Kunde naturligtvis inte låta bli att försöka äta mindre socker sen jag började läsa boken.  Det gav resultat direkt, jag gick ner två kilo på en vecka och jag har blivit bättre i en led som värkt sedan mycket länge (kanske placeboeffekt).

Du säger ingenting om att äta frukt? Är det för att det är för kontroversiellt att säga åt folk att sluta äta frukt?”

Svar: Nej, det där med kolesterol är inte så enkelt som man tidigare har trott… När det gäller frukt finns det inget enkelt svar, utan det beror helt enkelt på vem du är. En person med typ 2-diabetes kan få höga blodsocker och höga insulinnivåer i kroppen av ett enda äpple. I boken berättar jag om Kerstin som gärna ville äta äpplen. Tog hon ett halvt äpple på kvällen, fick hon höga morgonsocker. Men åt hon ett halvt äpple på eftermiddagen gick det bra. Ett halvt äpple om dagen var alltså vad hon tålde. En annan diabetiker hjälpte mig med ett experiment. Han åt en banan och mätte sitt blodsocker, som gick upp till över 10 (en hög nivå). Typ 2-diabetiker kan alltså inte äta speciellt mycket frukt utan att få ett för sött blod.

Däremot kan en frisk person, som lever ett aktivt liv, äta ett äpple utan att kroppen tar någon skada. Det socker som finns i ett äpple kommer musklerna att svälja. Om man jämför godis och äpple, innehåller godis 6 gånger mer socker. Jämför man en apelsin och godis, innehåller godis runt 8 gånger mer socker.  Det finns dessutom en annan stor skillnad: frukt innehåller viktiga vitaminer. Det gör inte godis.

Samtidigt kan jag tänka att synen på frukt som väldigt vitaminrikt är lite överdriven. Om du går till Livsmedelverkets näringsdatabas och jämför till exempel ett ägg och en apelsin, innehåller ägget många fler olika slags vitaminer. Det innehåller i princip allt utom C-vitamin.

Slutsats: äter du frukt istället för godis gör du en stor vinst eftersom du också får i dig nyttiga näringsämnen. Men äter du grönsaker eller till exempel ägg istället för godis gör du en ännu större vinst för din hälsa. Vill du under en period gå ner i vikt, gör du rätt i att hålla nere på frukten eftersom det ändå innehåller en hel del socker som kan driva upp insulinnivåerna. Insulin stänger av den fettförbränning du vill uppnå om du ska gå ner i vikt. De vitaminer som du behöver kan du få från andra källor.