Läsarfråga: Hur bra är egentligen det goda HDL-kolesterolet?

22 april, 2013

En läsare har hört av sig och undrar över vilken roll det goda HDL-kolesterolet spelar i kroppen. Så här lyder frågan: ”Först förstod jag det som att det är viktigt att få upp HDL eftersom det ”skyddar” mot ett högt ont LDL-kolesterol, och att man kan få ett högre HDL genom kosten. Men så i faktarutan på sidan 63 verkar det som att HDL inte är så skyddande och att LDL inte påverkas så mycket av kosten. Vad har jag missat där?”

Svar: HDL-kolesterolet är ett mått på inflammation

Forskarvärlden är också förvirrade över effekten av det goda HDL-kolesterolet. Epidemiologiska studier (där man mäter nivåerna och sedan följer hur många som dör i hjärtinfarkt) visar att ett högt gott HDL-kolesterol är starkt kopplat till en lägre risk för hjärtinfarkt. Personer med metabolt syndrom och typ 2-diabetes, som löper en högre risk för hjärtinfarkt, har också generellt ett lågt HDL-kolesterol. Läkare har därför trott att HDL-partiklarna rensar blodkärlens väggar från skadliga kolesterolavlagringar.

MEN. När forskare har lyckats höja det goda HDL-kolesterolet med läkemedel har de inte fått någon effekt på risken för hjärtinfarkt. Ett genetiskt högt HDL-kolesterol, verkar inte heller spela någon större roll.

Förklaringen, tror jag, är att HDL-kolesterolet inte alls har någon skyddande effekt i kroppen. Det är bara ett mått på hur mycket socker och andra snabba kolhydrater vi äter och hur mycket inflammation vi har i kroppen. Personer som har metabolt syndrom och som samtidigt äter mycket socker och snabba kolhydrater, får generellt ett lågt HDL-kolesterol och de har samtidigt en pågående inflammation i kroppen. Dessa två korrelerar med varandra, som man säger på forskarspråk. Alltså kan man använda HDL-kolesterolet som ett surrogatmått på inflammation. Sedan är det inflammationen som är farlig. Den eldar på immunförsvaret och åderförkalkningen.

Storleken på LDL-partiklar är viktig

Totalnivåerna av det onda LDL-kolesterolet sjunker om du byter smör mot till exempel olivolja. Om detta har någon större påverkan på risken för hjärtinfarkt är däremot mera tveksamt. Byter du smör mot snabba kolhydrater eller socker, händer nästan ingenting med totalnivåerna LDL-kolesterol. Däremot blir partiklarna mindre till storleken (läs mer i boken). Den förändringen är farlig för hjärtat.

SLUTSATS. Drar du ner på socker och snabba kolhydrater stiger ditt goda HDL-kolesterol och det är ett bra tecken. Det tyder på att inflammationen i kroppen har minskat. Dessutom ökar generellt storleken på LDL-kolesterolpartiklarna. Det är också bra. Små partiklar är kopplade till hjärtinfarkt.