Lättamargarin: hur Emma Sjöberg byttes mot 975 roliga semlor

23 april, 2013

SemlaEn del reklam slungar mig in i ett rum bland alla marknadsföringsnissar. Jag undrar – hur kläcktes den här idén? Det hände idag när kostdoktorn.se länkade till Lättas annonskampanj fettkontot.se.

I min hjärna: fem nissar sitter runt ett bord. Uppdrag: att sälja mer Lätta. De har ganska mycket pengar i potten. Beställaren, Unilever, äger varumärken som GB Glass, Maizena, Knorr. Och Becel. Nissarna börjar snacka fett på macka. Vad de själva kör med.

En av Nissarna: Menar ni allvar – finns Lätta kvar?

En annan Nissa: Känns lite 90-tal.

En tredje: Varför kör dom inte på Becel? Det känns som en bättre snackis. Asså. Lätta är ju dött.

Chefen: Äh. Googla Becel så får du se. Det är bara skit som kommer upp. Lätta är en bättre googlis. Mindre om fett på ungarnas skolmackor och mer Emma Sjöberg. Sommar och sol. Positivt. Unilever har bestämt att det är Lätta som gäller nu.

Tyst. Nissarna tänker: Emma Sjöberg? Vad gör hon nuförtiden?

Chefen: Vad säger ni? Vad skulle kunna få er att byta till Lätta?

Det är fettisdag. De käkar semlor.

Första nissen. Drypande ironi: Kanske om jag fick äta fler sådana här?

Chefen (känd för att ”bara köra”): Men sjukt bra! (röst upp i falsett) Vi älskar semlor i Sverige. Alla vill äta fler semlor. Vad säger ni andra?

Nissan. Ännu mer drypande ironi: Ja, det är ju roligt.

Chefen: Bra!!! Det ska blir roligt att äta Lätta. Det roliga fettet! Fattar ni!?! Du är så galet genialis.

Alla runt chefen: Tysta. Tittar ner i bordet. Tänka, tänka. Alla gillar sitt jobb. Vill gärna jobba kvar på flådigt kontor med utsikt över Stureplan. De hakar på. Halleluljastämning. Resultat: fettkontot.se. Fettbörs. Fettprognos. Skapa ditt eget Fettkonto.

Fettprognosen: om du käkar tio mackor per dag med ett grymt tjockt lager Lätta (så att det blir ”bitmärken”) kan du smälla i dig 975 semlor på ett år. Alltså 2,67 semlor varje dag, inkluderat julafton. Vilka framtidsutsikter.

Bra att veta: när du byter fett mot socker (semlor) ökar risken för hjärtinfarkt hyfsat kraftigt. En studie som kan vara bra att ha i bagaget innan du börjar leva på Lätta och semlor: Intake of carbohydrates compared with intake of saturated fatty acids and risk of myocardial infarction: importance of the glycemic index

Den visar: om du byter 5 procent av ditt energiintag i mättat fett mot kolhydrater med högt GI (semlor), ökar risken för hjärtsjukdom med 33 procent.

Här är en kommentar, skriven av en forskare på Harvard School of Public Health: Are refined carbohydrates worse than saturated fat?

Vill du bli av med ditt semmelsug: läs Ett sötare blod



  • Peter Karlsson

    Ibland undrar man om det finns något annat än girighet som driver människan…
    Att dessutom byta fett eller egentligen vad som helst mot brödet i semlan är som att byta olivolja mot arsenik.

  • Maria

    Är de helt seriösa? Man undrar ju om de är riktiga i skallen..

  • Karl

    Reklamkampanjen är väl ganska träffande som beskrivning av de faktiska förändringar av svenska matvanor som skett från 1980-talet till början av 2000-talet (se statistik hos FAO och SJV): tillgången på fett från matfett har minskat, genom byte av smör och fullfett margarin mot lättmargarin, men vissa andra fettkällor, t.ex. ost, grädde och vissa oljor (som ofta är ingrediens i bakverk, glass, snacks etc.) har ökat, så den totala fettillgången har förblivit i stort sett oförändrad, samtidigt som kolhydrattillgången ökat något.

  • Anna-Lena Grønland

    Jag måste erkänna att här fick jag ett gott skratt!

  • Bo Blomberg

    jo men nu rullar det på för matfett; smörproduktionen och importen av smör har ökat nästan 60% mellan 2008 och 2012

  • Christina Sandström

    Ja, de försöker med absolut ALLT men jag faller inte för frestelsen. Många svenskar är också så upplysta att de genomskådar detta. Dessutom försöker jag dela med mig av mina lchf-kunskaper via min blogg och hoppas nå några och kunna påverka dem i lchf-riktningen. Ju fler som skriver, desto bättre. Tack för ett bra inlägg.

  • YRC

    Vad kul att du gjorde slag i saken och spelade upp den scen som utspelade sig i din fantasi. Jag kom också direkt att tänka på hur processen sett ut när den byrå som fick dethär jobbet, lät sina hjärnor storma och till slut kom fram till semmelnonsenset. Den som pyntar miljoner för denna gräsliga kampanj, är nog desperat på allvar. Och det bör ju Unilever vara.