Livsmedelsföretagen sprider desinformation om socker

15 mars, 2014

Nu börjar lobbyingen mot WHO:s förslag till nya kostrekommendationer där de har som mål att få ner konsumtionen av tillsatt socker till under fem energiprocent. Här är ett inlägg från branschorganisationen Livsmedelsföretagen: Sockerrekommendationerna ligger fast | Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen använder återigen sitt favoritargument i debatten kring socker: att sockerkonsumtionen inte skulle ha gått upp i Sverige sedan mitten av 1900-talet. Som bas för detta påstående använder de Jordbruksverkets statistik på mängd konsumerat socker. Livsmedelsföretagen undanhåller att statistiken inte inkluderar nyare former av socker, som exempelvis fruktos-glukossirap och invertsocker. En tjänsteman på Jordbruksverket har skickat mig siffrorna för ”annat socker” och enligt dem förbrukade vi år 2009 cirka 15 kilogram ”annat socker” per person och år. Utöver detta använder en del företag exempelvis koncentrerad äppeljuice för att söta sina produkter. Då kan de märka dem med ”inget tillsatt socker”. Att vi inte skulle äta mer socker är ren desinformation.

Barn äter mycket mer socker än vuxna

I sitt inlägg skriver Livsmedelsföretaget också att vi enligt Riksmaten 2012 skulle äta lagom mycket socker. MEN. Riksmaten 2012 är gjord på vuxna. Den gäller inte barn. Enligt Livsmedelsverket äter barn och ungdomar alldeles för mycket socker. De äter bra mycket mer socker än vi vuxna. Ta dig bara en titt på de frukostflingor som våra livsmedelsförtag marknadsför mot barn. De kan innehålla över 30 gram socker per 100 gram. Vilket barn åt sådant på 1950-talet?