Märklig muffinsstudie genomförd av Uppsalaforskare

22 februari, 2014

Nu har återigen forskare designat en studie där de vill visa att mättat fett är farligt, men där det mycket sannolikt är sockret som är boven. UNT skriver om den idag: Bukfett kan motverkas med rätt fetter – Uppsala – UNT.se.

I korthet har försökspersonerna fått äta tre muffins om dagen bakade med antingen palmolja (mättat fett) eller med solrosolja (fleromättat fett). Allt annat i bakverken var lika. Totalt gav detta 750 extra kcal per dag under de sju veckor som försöket pågick. Resultatet är i korthet att de som åt muffins med mättat fett fick mer fettinlagring i levern och i buken, så kallat visceralt fett, vilket är ett dåligt tecken. Det är starkt kopplat till hjärtsjukdom och typ 2-diabetes. Här ser du bilden med skillnaderna:Bild1

Bild2Låt oss nu titta på en annan studie, genomförd i Danmark 2012. Där fick försökspersonerna dricka en liter av coca-cola, mjölk, diet coke eller vatten under sex månader. Colan och mjölken gav totalt cirka 430 kcal/dag. Här bredvid ser du skillnaderna i deras leverförfettning och bukfett. Mjölken, som innehöll mest mättat fett, minskade signifikant bukfettet. Colan däremot gav en kraftig ökning av både leverfettet och bukfettet.

Min slutsats av detta är att Uppsalaforskarna aldrig hade fått samma effekt om de hade serverat det mättade fettet i form av smör. Det krävs socker för att få den kraftiga ökning av leverfettet som de har fått. Muffinsen bestod till nästan 25 procent av socker.

Studien skulle kunna tyda på att fleromättade fetter kan skydda bättre mot sockrets skadliga effekter än vad mättat fett gör. Men jag tycker studien är för liten för att man ska kunna dra några långgående slutsatser av den. Dra ner på sockret och de snabba kolhydraterna. Vilket fett du sen väljer att äta är mindre viktig (så länge du inte väljer transfetter).

Här hittar du Uppsalastudien: Overfeeding Polyunsaturated and Saturated Fat Causes Distinct Effects on Liver and Visceral Fat Accumulation in Humans.



  • DrHelge

    ” Vilket fett du sen väljer att äta är mindre viktig (så länge du inte väljer transfetter).” Det är en väl grov generalisering. Glöm inte att fetter är väldigt olika sammansatta och kan ge inflammationer om de t.ex innehåller för mycket Omega-6. Prof. Göran Petersson förklarar det hela bra, lite kemi i början men sen klarar även en amatör av att förstå. http://mediasite.portal.chalmers.se/Mediasite/Play/53a1f97418384d3d8d3b7c01c59196aa1d

    • AnnFernholm

      Jag säger inte att det är oviktigt, men viktigast är att få bort sockret. Det är exempelvis mycket bättre att äta omega-6 rika nötter än att äta godis.

    • Mammoth

      Ja, olika fetter kan helt klart påverka inflammation olika. Dock verkar omega-6 vara antiinflammatoriskt i människa och inte tvärtom. Mättat fett verkar däremot kunna stimulera inflammation genom receptorer på cellmembranen.

      • Erik0

        Källa?

  • trinado

    Tycker att all forskning bör ha klart och tydligt angivet vem som betalar forskning. Inte att det står Uppsala universitet utan att hur mycket bidrag får Uppsala universitet och varifrån. Var och en förstår att man kan vända och vrida forskning till sin fördel, beror bara på vilka ingredienser man väljer att blanda ihop. Jämför bara mättat fett med transfett, mättat fett med socker. Det ska inte behövas många dagar förrän man ser skillnad. man gör allt så invecklat bara för att vilseleda

    • Mammoth

      I väldigt många artiklar anges vem som finansierat forskningen. Hade du tittat efter hade du sett att denna studie är finansierad av Vetenskapsrådet, alltså statliga pengar.

      • trinado

        Klart och tydligt ser man inte vem som finansierat hela denna studie. Vetenskapsrådet finansierar en del av forskningen på Uppsala universitet. En hel del pengar kommer till universiteten genom olika stiftelser och liknande. Självklart finns där inbakat i olika stiftelsers donationer pengar från industrin. Lika självklart så syns inte dom pengarna klart och tydligt. Läs Forskningsfusket

        • AnnFernholm

          Nä, nu tror jag konspirationsteorierna går lite långt. Forskare kan hitta på en hel del tokerier utan att ha en industri i ryggen.

          • trinado

            Att dra till med konspirationsteorin är gammalt som gatan. Vilken del skulle ha varit konspirationsteori? Vilka ”tokerier” kan forskarna hitta på utan att ha industrin i ryggen? Ska detta förstås med att industrin aldrig är involverad i forskning vid universitet?

  • Anders Olson

    Är man doktorand, Fredrik Rosqvist et al, hos Prof Tommy Cederholm, som också av en händelse råkar vara gift med Prof Maj-Lis Hellenius, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap på UU, Klinisk nutrition och metabolism – http://katalog.uu.se/empInfo/?id=N5-874#sthash.aRLVh2MS.dpuf , så ”måste” studien utmynna i att PUFA är den bästa fettsyran ! Det vore väl annars ”akademiskt suicid” att komma fram till något annat : ) Det verkar som Uppsala U med Livsmedelsverket mm är ”nästet” för motståndet mot lågkolhydrat och SFA.

  • Mammoth

    Ann, på vilket skulle det kunna vara sockrets fel i detta fall..? Studien är randomiserad och dubbelblind, och enligt artikeln är typen av fett det enda som skiljer sig. Samma forskargrupp har för övrigt gjort en annan studie (Bjermo 2012 AJCN) där smör användes som mättat fett (och det gavs inte tillsammans med socker); i den studien såg de att mängden leverfett ökade i alla fall, och till och med minskade hos dem som fick fleromättat fett. Är det inte lite väl svårt/långsökt att skylla på sockret då..? Jämförelsen med studien av Maersk är för övrigt helt irrelevant i detta fall, vilket borde kännas självklart(?).

    • AnnFernholm

      Vad gör att jämförelsen är irrelevant? Den visar att mättat fett i mjölk inte alls ger leverförfettning. Om muffinsen hade bakats utan socker hade de aldrig fått den här effekten (om försökspersonerna också levt sockrefritt i övrigt). Sockret är en förutsättning för leverförfettning, även på ex möss. Barn som får ketogen diet för epilepsi får inte leverförfettning.

      • Mammoth

        Den visar att 1 liter mellanmjölk per dag (endast 10 g SFA) inte ökar leverfettet, vilket inte är det minsta förvånande. Både vassle och essentiella aminosyror har för övrigt visats minska leverfettet (Bortolotti 2011 Clin Nutr; Theytaz 2012 AJCN); mjölk är en god källa till båda. Att jämföra mjölk och läsk är en helt annan frågeställning (och således en irrelevant jämförelse). Även djurstudier visar att fettkvaliteten har en avgörande roll oberoende av kolhydrater/socker, se till exempel de Wit 2012 (Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol). På människor har man också sett att en högfettkost ökar leverfett (van Herpen 2011 JCEM) och en lågfettkost minskar leverfett (Westerbacka 2005 JCEM) under isokaloriska förhållanden. Socker verkar således inte alls vara en förutsättning, även om det självklart har negativa effekter vid för hög konsumtion.

    • AnnFernholm

      Kollade in Bjermo studien. Vad jag kan se skriver de ingenting om sockerinnehållet i dieten. Hur vet du att deltagarna inte åt något socker?

      • Mammoth

        Därför att det anges tydligt i metoddelen..? PUFA-gruppen fick margarin, solrosolja, solrosfrön och scones bakade på solrosolja. SFA-gruppen fick smör samt scones bakade på smör.

        • AnnFernholm

          Tydligt? Det står inte ett ord om att de ska undvika socker. De ska byta ett fett mot ett annat och dessutom äta de scones de får. Men det står inte ett ord om vad de äter i övrigt: The participants
          were instructed (unblinded) to change the quality of
          their dietary fat without altering their intakes of total fat and the type and amount of carbohydrates and protein. The participants were encouraged not to change their physical activity or their fish and alcohol intakes during the study. Some key food items
          were provided: the PUFA group received foods rich in n26 linoleic acid, ie, scones (baked-on sunflower oil), margarine, sunflower oil, and sunflower seeds, and the SFA group received scones (baked-on butter) and butter. On the basis of weight
          and sex, participants consuming the PUFA diet were instructed
          to consume the given food items corresponding to ;15% of
          energy as linoleic acid. To avoid weight loss during the intervention,
          all participants were urged to weigh themselves
          weekly.

          Du kan absolut inte baserat på detta dra slutsatsen att de inte åt något socker.

          • Otto

            Så du menar att så länge en person äter socker överhuvudtaget, är mättat fett sämre än fleromättat?
            Alla som äter socker i någon form ska se till att skippa mättat fett alltså.

            Men de som inte äter socker överhuvudtaget, de mår bättre eller inte sämre av att äta mättat fett jämfört med fleromättat?

          • AnnFernholm

            Jag skulle säga att den som väljer att utesluta socker gör en större hälsovinst än den som utesluter mättat fett.

    • Ja.
      Studien bevisar precis det som den är avsedd att bevisa.
      En sorts fett är farligare än en annan.
      Om sen nåt annat, som inte mäts (är lika för båda i detta fallet), har större inverkan på slutresultatet? Det säger den här studien ingenting om.

  • KickAnn

    Grrrrrrrrrrrrrrr…. sådana här studier är minst sagt UPPRÖRANDE. Man skulle kunna tro att forskare som designar och sedan tolkar resultatet på ett dylikt sätt själv är dubbelblinda… Håller med om din tolkning av den till 100% Ann!.

    Det borde finnas någon slags forskningsnämnd som granskade studier och dess påstådda slutsatser och kunde fälla forskarna för vilseledande verksamhet i de fall de helt är ute och cyklar!

    • Mammoth

      Alla studier granskas anonymt av flera forskare inom samma fält innan de publiceras (peer review), man kan därför inte ”hitta på” saker hur som helst som du verkar tro, tack och lov. Nämnda studie är dessutom publicerad i en högt rankad tidskrift, där kraven är ännu högre.
      Samma effekt har för övrigt visats för smör, som inte getts tillsammans med socker.

  • Björn Hellström

    Kan det vara så att det är just palmoljan och dess egenskaper som är problemet inte det faktum att fettet är mättat!?

    ”Nu visar det sig att palmoljan, som ofta fungerar som ersättning för transfetter, också är farlig.

    – Det är olyckligt eftersom det är den främsta källan till palmitinsyra, den fettsyra som mest bidrar till att höja blodkolesterolet, säger Jan Pedersen, professor vid Olsos universitet, till Svenska Dagbladet.”
    http://www.aftonbladet.se/halsa/article11049864.ab

    • Mammoth

      Samma effekt ses av smör (Bjermo 2012 AJCN), så det verkar bero på att fettet är mättat och inte det specifika livsmedlet.

  • Pingo

    Att det är sockret som är boven är helt klart. För att en sådan här studie skulle vara mer relevant så skulle man gjort biopsier och kollat sammansättningen av fettsyror i det inlagrade fettet. Det mättade fettet lagras verkligen inte in som fleromättat men det är åtminstone oklart för min del vad som händer med det fleromättade fettet.

  • Richard Arppe

    Var så god Ann,

    Här har du smör studien som du saknade.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22492369

    Richie.

  • AnnFernholm

    Kan jag få en referens till den studien. Bjermo 2012 skriver inget om socker och vad jag kan se har de heller inget förbud för socker i kosten. Då måste ju titta på hela matintaget, inte bara på de extra scones de fick äta. Titta på denna studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18635428
    Den är stor och har pågått i 2 år. Mycket längre än de du refererar till. De som fick äta en lågkolhydratdiet fick bäst effekt på blodfetterna, bättre än med lågfettdiet. De ökade sitt intag av mättade fetter. Notera också att de inte har någon kaloribegränsning, ändå går de ner mer i vikt. Det spelar sjukt stor roll om socker är inblandat eller inte. Om sockret är boven ska inte fettet få skulden, alldeles oavsett om det är mättat eller fleromättat.

  • AnnFernholm

    Nej. Men ofta skyller man dålig akademisk forskning på att industrin skulle vara inblandad. Jag tycker vi ska skylla på akademien själv. Att forskarvärlden lägger pengar på kassa studier är ett problem som forskarvärlden måste ta ansvar för.

    • trinado

      Hur väljer forskarna vad dom ska forska i, får dom själva välja eller är det någon som styr dom till viss forskning. Denna studie är ett typ ex. på livsmedelsverkets begäran. Livsmedelsverket är starkt sammankopplat med Uppsala universitet. Livsmedelsverket är också sammankopplat med industrin. Det kan bara bli ”dålig akademisk forskning” när man är ute efter ett visst resultat

  • MariaLilja

    Varför använda palmolja, känns helt fel? Ingången också märklig, HCHF-muffins kan göra alla sjuka och feta, och? Speciellt på palmolja! Om kopplingen till prof. Hellenius stämmer känns det hela lite tveksamt.
    Ann, såg du CEA hos Malou igår? Hon är för söt den lilla tanten 🙂 Märkligt att hon får dyka upp så ofta i stormedia. Fast såklart, hon fick ju göra reklam för sitt spenatpulver förstås….
    Men hon kan faktiskt väldigt mycket och skötte sig rätt bra förutom på slutet, rekommenderade bär i stället för frukt, speciellt inte frukt mellan måltider. 3 mål om dagen räcker, mat som smälter långsamt, gröna blad, undvika vetemjöl och gluten osv. Så långt allt bra men aptitregleringen sköttes bäst med en dos pulver varje morgon, hoppla!?
    Fet lax och oljor gick bra men mättat animaliskt fett skulle man akta sig för, eftersom det var det som lade sig som bukfetma, inget om sockret eller stärkelser där inte, nej mättat fett var boven, jösses? Helt oemotsagd fick hon avsluta med detta!
    Jag förstår att fettskräcken för naturligt fett sitter som berget hos folk eftersom i övrigt trovärdiga ”professorer” (läs snälla tanter) som Charlotte o Mai-Lis får predika sitt mantra och varna för smör på bästa sändningstid i både SVT och TV4. Gäller det barn är det nästan alltid CM eller Rössner, finns det verkligen inga andra ”experter” i Sverige?

  • Richard Arppe

    Consumption of saturated fat impairs the anti-inflammatory properties of high-density lipoproteins and endothelial function.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16904539

  • ST1968

    Bra analyserat Ann! Hur studieförfattarna kan tillåta sig att dra slutsatser avseende mättat och fleromättat fetts olika biokemiska effekter på kroppen när man bakat in det i massor av mjöl och socker är mycket märkligt. Hade man haft en grupp på en riktig lågkolhydratkost, men med mycket fett/mättat fett, och jämfört med bröd/pasta/muffins-/sockerätande personer, hade man fått ett resultat man nog inte velat ha 😉 Ännu märkligare blir det när man läser olika mer eller mindre förvirrade/kreativa försök att koppla mättat fett till ökad sjukdom/sjukdomsrisk/inflammation.

    Det är ju en biologisk orimlighet av kolosalformat. Kan inte hjälpa att skratta lite medlidsamt. Hade mättat fett haft de påstådda skadliga effekterna hade människosläktet varit utdött för länge sedan, eftersom en betydande del av vår kost under evolutionen bestått av/innehållit mättat fett. Fleromättade fröoljor har varit en del av den mänskliga kosten under ytterst kort tid (även om fleromättat fett, Omega3 och 6, ingår till viss liten del i den naturliga kosten). Jag ser de inläggen som försök att hålla liv i den ohållbarar kolesterolmyten och försvara en veganagenda. Vad jag känner till finns det inga exempel på naturfolk som frivilligt avstått från animalisk/fet föda eller som valt fettsnål mat (och för övrigt, kokosnötter, som innehåller övervägande mättat fett, har varit/är en mycket viktig del av kosten för många som lever/levde runt ekvatorn).

    Men men, we’ll see… Det är nog ingen slump att i princip alla som som lagt om till lågkolhydratkost (utan socker och rafinerade kolhydrater/mjöl) med mycket mättat fett, normaliserar sin vikt, har exemplariska blodvärden/lipoproteinprofiler, är väldigt sällan sjuka (jag har inte varit sjuk på mer än två år), blir fria från sina inflammatoriska besvär i mage och tarmar, blir fria från hudproblem m.m. Varningarna för mättat fett har visat sig vara substanslösa och bygger på annat än vetenskap.

  • Jonas K

    Det är konstigt att de inte gjorde studien med smör och bakmargarin. Hur många använder på riktigt palmolja och solrosolja dä de bakar muffinsar? Jag har tidigare hört att olivolja passar bättre ihop med bröd jämfört med smör på brödet om man ser på risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Alla kör ju inte lchf fastän de inte fettskrämda. Jag har läst om den nya meta-analysen men den har redan fått kritik och att den inte sätt någon nytta av omega-3 visar väl att det är npgot skumt i den. Den har knappast jämfört fettbyte med smörgås från smör till olivolja heller.

  • AnnFernholm

    Effekten av omega-3 verkar vara marginell i många studier. Tesen att omega-3 ska vara bra kommer ju från inuiternas ätande. Men jag tror att frånvaron av hjärtsjukdom bland dem lika gärna kan förklaras av frånvaron av socker.

    • Jonas K

      I slutet av denna NY Times artikel gällande den nya meta-analysen i Annals of Internal Medicine lyfs det fram att omega-3 kanske inte hjälper redan hjärtsjuka, men kan däremot vara bra i preventivt syfte för friska:

      ”But Dr. Chowdhury said there might be a good explanation for this discrepancy. The supplement trials mostly involved people who had pre-existing heart disease or were at high risk of developing it, while the other studies involved generally healthy populations.

      So it is possible that the benefits of omega-3 fatty acids lie in preventing heart disease, rather than treating or reversing it. At least two large clinical trials designed to see if this is the case are currently underway”.

      http://well.blogs.nytimes.com/2014/03/17/study-questions-fat-and-heart-disease-link/?_php=true&_type=blogs&_r=0

  • Netwatch

    https://www.flashback.org/p50351601#p50351601
    Rapport visade en studie med muffins och olika fetter, att fleromättat skulle vara bäst, ”som Medelhavskosten innehåller mycket av”.
    Inte på nätet än, bara när det började
    http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/7000-muffins-pa-sex-veckor
    och där ser jag att det verkar snävt vinklat för solrosolja.

    Medelhavskost har olivolja med enkelomättat fett som ska vara bäst.

    Kan det vara en köpt forskare och studie?

  • Pingback: Vilka kostråd ska man tro på?()