Nya rön: socker kan få dig att relaxa – påverkar stresshormon

21 april, 2015

Mitt i rådande sockerdebatt, fick jag ett tips från Per Wikholm som driver bloggen LCHF.se att det nu har kommit en ny studie som tyder på att socker kan minska halten av stresshormonet kortisol i kroppen. Läs hans inlägg här: Socker har en avstressande effekt… precis som andra droger.

Här hittar du också ett pressmeddelande kring studien: Difficult to break the soda habit? Sugar-sweetened beverages suppress body’s stress response. Studien inkluderar få försökspersoner och det är alltid en osäkerhetsfaktor. Men forskarna bakom studien menar att den minskade nivån av kortisol kan förklara varför vi blir sockersugna under stress. Vi vill helt enkelt ha socker för att bli lite lugnare.



  • HenrikBugge

    Det är nog en studie som bör granskas noga, om den är korrekt utförd.

    Här är något författaren till ”Det sötaste vi har” borde kunna skriva om:

    http://www.health24.com/Diet-and-nutrition/Healthy-foods/Tim-Noakes-to-face-inquiry-over-Banting-tweet-20150421

  • Katarina

    Intressant! Jag har precis,sedan några veckor, börjat meditera dagligen (vilket var väldigt länge sedan jag gjorde). Jag märkte efter någon vecka att mitt sötsug som jag brukar få på kvällen hade minskat markant. Jag tolkade det som att jag inte är lika stressad och rastlös och därför känner mindre sug. Jag vet sedan tidigare att många som mediterar blir mindre intresserade av att dricka alkohol också.

  • Lågkolhydratkost sen 2005

    Känns sannolikt för mig, baserat på hur jag fungerar. När mitt kortisol är högt blir jag sockersugen. Just nu är kroppens stressnivå högre än vanligt pgav björkpollen som jag är allergisk mot.
    Sen ett halvår tar jag aminosyran Glycin innan sänggåendet. Det lugnar mig enormt, och genom glycin effekten har jag lärt mig känna mina (för) höga kortisolnivåer, och även kopplingen till sockersug för att lugna/motverka kroppen. mer om Glycin på martinas highfatfitness blogg. sök på glycin.

    • Lågkolydratkost sen 2005

      Tillägg: alltså, när jag är stressad och måste fokusera, då hjälper ett sockerintag. Typisikt att jag ska sätta mig vid datorn o komma igång med något. Men som sagt, genom att generellt lugna kropp o själ så kan jag komma igång utan sockerintag. I bland m h av gruk ostchips eller salt makdemia nätter istället.

  • Xx

    Var tog min kommentar vägen? Skriven ca kl 17.15 idag

    • AnnFernholm

      Jag vet inte – har inte sett den!