Livsmedelsverket vill ta bort nyckelhålet från söt yoghurt

27 januari, 2014

Bild07

DN bjöd på en glad överraskning i morse: Krav på mindre salt och socker för mat med nyckelhål – DN.SE. Det innebär att Livsmedelsverket äntligen vill följa sina egna rekommendationer! På bilden ovan syns två exakt lika kaloririka yoghurts. Den ena innehåller inget tillsatt socker, bara sitt naturliga fett. Den har Livsmedelsverket ansett vara onyttigt. Den andra är fettsnål och innehåller istället fem gram tillsatt socker per 100 gram. Det innebär att 30 procent av alla kalorier kommer från rent socker. Livsmedelsverket rekommenderar egentligen att vi ska få max 10 energiprocent från socker. Ändå har de stämplat denna produkt med nyckelhålet. Det har varit något av en gåta hur de har fått ihop den matematiken. Men nu vill de alltså få till en ändring. Det nya förslaget är ute på remiss.

Här är Livsmedelsverkets pressmeddelande: Nya Nyckelhålet ännu nyttigare.



  • Bertil

    De har väl insett att för att rädda sitt rykte och det skamfilade varumärket nyckelhålet så måste de förändra. Fast kommer det att räcka?

  • ST1968

    I princip inget har blivit bättre när det gäller sanningshalten eller kunskapshalten i SLVs kostrekommendationer. Kejsarens nya kläder.

    1. L i t e salt…. Svagt (om ens något) stöd i vetenskapen. Det diffusa/oklara forskningsläget när det gäller saltets koppling till högt blodtryck och eventuellt andra sjukdomar antyder att det inte finns något stöd för denna uppfattning. SLV skriver inte i artikeln hur många gram salt som är ok och hur mycket som är ”för mycket”. Äter man rena råvaror och minimerar halvfabrikat är det osannolikt att man får i sig ”för mycket” salt. Risken för för lite salt är dock farligt närvarande och drabbar troligtvis många fler än överkonsumtion gör. Läs följande artikel om salt i läkartidningen (8-10 gram per person och dag verkar vara den naturliga nivån oavsett var vi bor på jorden. Människor och djur verkar naturligt/frivilligt avstå från salt/salt mat när saltnivån i kroppen är tillräcklig/bra): http://ww2.lakartidningen.se/pdf/pda27283.pdf Läs gärna också Gary Taubes ”Salt – we misjudged you” http://www.nytimes.com/2012/06/03/opinion/sunday/we-only-think-we-know-the-truth-about-salt.html?pagewanted=all&_r=0

    2. Mindre socker har desto mer stöd i vetenskapen. Bra SLV.

    3. Var man hittar stöd för att bröd, müsli, flickor m.m. är ”hälsosamt” undrar jag också. I princip allt bröd som säljs innehåller socker eller finmalet mjöl (stärkelse) som höjer blodsockret lika snabbt som godis…oavsett om det kallas för ”fullkorn” är det finmalda korn, och då spelar det ingen roll att ”fullkornsskalen” finns med i brödet. Det är sannolikt bättre för hälsan att avstå från spannmål.

    4. Färsk frukt, grönsaker, fisk och m a g e r t kött får nyckelhålsmärkas. OK…men… Var finns stödet för att ”icke-magert” (fett) kött på något endaste litet vis är ohälsosamt? Stolpskott igen. Lite info om ekologiskt/gräsbetat kött hade varit på sin plats…men det är ju tabu. Kött är livsfarligt för det orsakar cancer, hjärtkärlsjukdom och klimatförändringar 😉 Fortfarande predikar man för ”fettkvalitet”. Det finns två fetter vi bör hålla oss borta ifrån eller äta begränsat av och det är industriframställda transfetter och vegetabiliska fröoljor från exv majs och solrosfrön m.fl. Smör, grädde, animaliskt fett i kött och fisk, kokosolja/-fett, olivolja är samtliga ofarliga och troligtvis livsviktiga enligt den vetenskap som finns.

    5. Fibermyten lever kvar. Ja, grönsaker och frukt är uppbyggda av ”fibrer” som gör att frukten och grönsakerna smälter lite långsammare i magen/tarmarna än om de skulle intagits i juice-form, men fibrer är inget näringsämne kroppen behöver på något vis. Antingen smälts fibrererna och tas upp av blodet (kolhydrater) eller så är de osmältbart tröskavfall från spannmål…gör mer skada än nytta.

    /S

  • Pingo

    För min egen del så tar jag ibland ett glas Verum hälsofil naturell som har 4% fett och inget socker. Magen behöver ibland få påfyllning av lite goda bakterier ibland.