Omega-6 fetter – driver de verkligen på inflammation?

9 juni, 2013

Den senaste tiden har det varit debatt kring farorna med omega-6-fetter, som det finns rikligt av i till exempel solrosolja, majsolja och lättmargariner. Från omega-6 tillverkar kroppen ämnen som driver på inflammation. Tanken är att om vi äter mycket omega-6, kommer detta att elda på kroppens immunförsvar. Dessutom påverkas omega-6-fetter lätt av det syre som vi andas; de oxideras och kan bli till rostiga kuggar i kroppens fina maskineri. Nyligen gjorde forskare en analys av en gammal studie från Australien, som tydde på att omega-6 fetter ökar risken för hjärtinfarkt. Den studien skrev jag om här:

Nya rön: sluta ät omega-6 rika oljor och lättmargarin

Det var en intressant studie. Men i mitt inlägg var jag också kritisk, eftersom jag tycker att den var liten. Forskarna slog på stora trumman, utan att berätta att underlaget var skakigt. Analysen gav dock all anledning att sluta ge skolbarn lättmargarin.

Nu kommer istället en rapport som försvarar omega-6-fetterna:

Effect of Dietary Linoleic Acid on Markers of Inflammation in Healthy Persons: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials

Forskare har gått igenom resultaten från åtskilliga studier som undersökt effekten av omega-6 i kroppen. Till exempel har man gett försökspersoner olika doser omega-6 under flera veckor och sedan mätt halterna av ämnen som är kända för att trigga igång kroppens immunförsvar. Slutsatsen av genomgången är att dessa studier konsekvent ger ett negativt resultat. Omega-6 verkar inte elda på immunförsvaret.

En av forskarna rapporterar att han har varit konsult åt Monsanto, vilket gör att man kanske ska dra öronen åt sig. Samtidigt tycker jag att genomgången verkar noggrann (alla kunniga läsare som inte håller med får gärna ge kommentarer). Kroppen är finurligt konstruerad. Att vi äter mycket omega-6, innebär inte att kroppen automatiskt omvandlar allt detta omega-6 till inflammationsdrivande molekyler. Samma sak gäller till exempel kolesterol. Om en person äter massor av kolesterol, kommer levern bara att tillverka mindre så att halterna i kroppen blir lagom höga.

Jag tror absolut inte att slaget kring omega-6 är avgjort i och med detta. Jag kommer följa forskningen och har själv inte bestämt vad jag egentligen tycker om dessa fetter. Personligen köper jag varken lättmargarin eller solrosolja. Jag tycker inte heller att man ska servera lättmargarin i skolan. Det finns inga skäl att göra det. Samtidigt är jag inte rädd för allt det omega-6 fett som finns i nötter som jag äter. Mina barn får också knapra så mycket nötter de önskar. Det behövs dock mer kunskap.



  • KNJ

    Den här artikeln är tyvärr på engelska men det är otroligt bra och går igenom historia, de båda sidornas argument samt hur svårt det är att komma fram till ett svar. http://www.asbmb.org/asbmbtoday/asbmbtoday_article.aspx?id=18365

    • AnnFernholm

      Mycket bra länk! Tack för den!

  • d

    Jag tror inte att omega 6 orsakar inflammation men den som redan har en inflammation kanske inte mår så bra av onödigt mycket omega 6.

    ” Markers of Inflammation in Healthy Persons”

    Ordet Healthy kan vara förklaringen.

    Omega 3 tillskott är nog onödigt på friska, men vissa sjuka kan säkert minska sina inflammationer med omega 3.

  • dufva

    En bra försiktighetsåtgärd är nog att äta fetter i ungefär samma proportioner som dom förekommer naturligt i våra kroppar

    Endast 2-3% av fettet i våra kroppar är fleromättat vilket är en fingervisning om att det nog inte bör vara 30% PUFA i det fett vi äter heller.

    Det finns med all säkerhet en bra anledning till att bara djur som simmar i kalla vatten naturligt har mycket fleromättat fett i kroppen och att övriga endast har låga värden av fettsyrorna

    Kylan skyddar troligen dessa djur mot oxidation på samma sätt som kylen skyddar matvaror från att bli förstörda

    Vi som fungerar vid 37 grader mår säkert inte alls bra av att ha för mycket pufa att handskas med i ämnesomsättningen

  • M

    Är det inte förhållandet mellan omega 3 och 6 som spelar roll? Jfr HDL och LDL?

    • AnnFernholm

      Enligt denna review verkar det inte spela någon större roll. Mycket omega-6 i blodet påverkade inte halterna av ämnen som kommer från omega-3. Ska tillägga att jag inte granskat detta jättenoga.

  • Nostents4me

    Kritiken av ”Sydney Heart studien” som grävdes upp var att det margarin som då rekommenderades förmodligen innehöll transfetter. Men kolesterolvärdena på den omega 6-behandlade gruppen med ökad dödfrekvens sjönk samtidigt som väntat. Eftersom transfetter höjer totalkolesterolet betyder det att transfetternas inflytande var minimalt. Eftersom transfett ofta blandas ihop med mättat fett kan man anta att detta felade på bägge sidor. Vet inte vilka som betalade studien men vad som är anmärkningsvärt är att huvudresultaten ”glömdes eller gömdes” bort eftersom de inte passade ihop med de förväntade resultaten.
    Jag antar därför att ett flertal liknande intressefinansierade studier har förblivit opublicerade. Eller om en tydlig kärlsjukdomslindrande effekt funnits hade studier publicerats. Tomrummet indikerar motsatsen. Är Sydneystudieresultaten en av många liknande? På Becel paketen står det sanningsenligt endast att Becel sänker kolesterol vilket nu är kopplat till ökad dödlighet i kärlsjukdom dock bara genom en känd studie.

    Tror att tobaksindudtrin fälldes pga de känt till tobakens skadeverkningar i åratal men ”glömt bort det”.

    Slutligen redovisades sockerkonsumtionen inte i Sydnestudien och det är möjligt att den tråkiga omega 6 dieten kompenserades med ökat sockerintag, genom ketchup och senap t.ex.. Men eftersom omega 6 oxideras betydligt snabbare i kroppen än naturligt mättat fett tror jag iaf att endast de som noggrant kompenserar ökat omega 6 med ökat antioxidantintag -utan ökat sockerintag- kan undvika långtidskomplikationer från för mycket omega 6 intag.

  • Elena

    Själv har jag inte funderat mycket i de här banorna. Jag har tänkt att så länge jag äter riktig mat och undviker processad mat så gott det går kan det inte bli så förskräckligt fel. Smör, nötter, jungfrupressad olivolja, virgin kokosfett. It´s all good. 🙂

  • Kattmoster

    Utan att ta ställning till omega 6 i övrigt kan jag berätta följande, som en liten anekdot: Jag har psoriasisartrit. När jag, för något år sedan, ersatte lunchen med nötter, framför allt paranötter, kunde jag efter några dagar knappt gå överhuvudtaget. När jag funderade över vilka förändringar jag gjort i kosten kom jag på att det enda var nötterna. Efter googlande drog jag slutsatsen att jag borde undvika nötter. Sagt och gjort – och efter några dagar utan nötter kunde jag röra mig som vanligt.