Skrivet om Ett sötare blod

Ledare i DN

ledare i dnJenny Jewert, kolumnist på DN:s ledarsidor, skriver 28 mars 2013: ”Till alla som däremot blir stående med fingrarna i godisaskarna finns en receptfri dunderkur: boken ”Ett sötare blod – om hälsoeffekterna av ett sekel med socker” av Ann Fernholm. Den är i paritet med Isabella Lövins bok om överfisket, vad gäller att med lätt hand borra sig in i ett komplext kunskapsområde.”

DN:s insida

Julklappstips DN_2Malin Nordgren, reporter på DN, skriver 14 december 2012: ”Spännande som en thriller och lättillgänglig även för den som inte har vetenskaplig skolning.”

Aftonbladet

Bokjournalisten Ingalill Mosander skriver 1 december 2012: ”Äntligen! Bland alla motstridiga uppgifter om vad vi ska äta och inte äta kommer en bok som på ett övertygande sätt förklarar varför världen drabbats av en fetmaepidemi.”

Värnamo Nyheter

Reporten Thomas Lundh skriver 29 november 2012:  ”Fast boken är en mycket noggrann genomgång av vetenskapliga studier så sträckläste jag den, som om det vore en bra deckare. På sätt och vis är den det. Liv står på spel. Ditt eget. Debatten om vilken kost som är bäst att äta har i och för sig pågått länge. Vad Fernholm gör är att lyfta fram vetenskapen i detta inflammerade debattämne.”

AllmänMedicin

Läkaren Lars Bäcklund skriver i AllmänMedicin, en tidskrift för Svensk förening för allmänmedicin, i december 2014: ”Bokens uppläggning som detektivhistoria är fängslande och gör att modern biologi ganska lätt slinker in.” Vidare skriver han: ”Pusselbitar finns spridda i massor av pek, men en samlad framställning har jag inte tidigare påträffat. Ett sötare blod bygger på läsning av hundratals tidskriftsartiklar. Boken visar på många indicier och ger förklaringsmodeller. Greppet är uppfriskande i en tid som kännetecknas av självplock bland åsikter och okritiskt anammande av ofullständigt uppfattade läror som snabbt sprids via nätet.”

Journalisten

Journalistförbundets tidning skriver 17 april: ”Resultatet är en gedigen genomlysning (av vad jag kan bedöma som lekman) av varför vi faktiskt borde skippa sockret. Inte primärt för att hålla vikten, utan för att hålla oss friskare.

LCHF.se

LCHF.se: ”Den som införskaffar den här boken kommer inte att ångra sig, den hör hemma i den översta divisionen av nutritionsböcker och rekommenderas starkt.”