Svensk friidrott tycker ledare ska marknadsföra söt sportdryck

18 maj, 2014

SportdryckI ett utskick från Svensk friidrott fick Torbjörn Appelros, ordförande i en friidrottsförening, ta emot affischen ovan där den söta sportdrycken Powerade (tillverkad av Coca-Cola) marknadsförs. Han skriver så här: ”Det som stör mig är postern från en av förbundets ”samarbetspartners” Powerade/Coca-cola, som de vill att vi ledare ska bistå att marknadsföra”.

Det här är en produkt som kanske kan vara motiverad för personer som i stunden ska prestera på absoluta elitnivå. För alla andra är sportdryck helt onödigt. Barn och ungdomar som tränar friidrott klarar sig alldeles utmärkt på vatten. Längst ner till höger på affischen står att drycken kan bidra till uthållighet och att den ska: ”Konsumeras som en del av en varierad och balanserad kost och en hälsosam livsstil”. Det är dubbla budskap. Söt sportdryck har ingenting med en hälsosam livsstil att göra. 



  • Pingo

    Ann, du har skarpa och observanta ögon och genomskådar bluffarna direkt!

    • pojoel

      Nu var det ju faktiskt Torbjörn som genomskådade…