Det sötaste vi har – hur industrin får makten över synen på socker

5 februari, 2015

Industrin är bra på att ta makten över synen på socker i media. I Det sötaste vi har beskriver jag hur de använder ofullständigt sockerstatistik från Jordbruksverket för att påstå att vi inte äter mer socker i dag än innan våra barn drabbades av en fetmaepidemi.

Nu har industrin även tagit makten över bilden av Det sötaste vi har på internet. Om du googlar bokens titel är den tredje träff du får rubriken ”Onyanserad syn på farorna med socker.” Aftonbladet lät branschorganisationen Livsmedelsföretagen attackera boken i en debattartikel. Deras dietist, Elisabeth Rytter, fick bland annat förmedla precis den bild som jag kritiserar i Det sötaste vi har: att sockerkonsumtionen inte skulle ha ökat de senaste decennierna.

Ekonomiska intressen får styra

Att Aftonbladet släpper fram en sådan artikel – som så uppenbart är driven av ekonomiska intressen – är förvånande. Världsmarknadspriset på socker och vitt mjöl är 2-3 kronor. Industrin blandar detta till sötade fruktosflingor och säljer dem sedan för över 90 kr/kg. På få andra produkter har de sådana vinstmarginaler. Det är klart att de har ett stort behov av att attackera min bok. Här kan du läsa min replik: Livsmedelföretagen värnar sina medlemmar – inte vår hälsa.

Oberoende forskare ger annan syn än industrin

I boken besöker jag en barnläkare vid USCF i San Francisco, Robert Lustig. Han har inga som helst ekonomiska intressen av att barn ska äta socker. Den bild av socker som han förmedlar är också samma bild som ett annat gäng amerikanska forskare förmedlade häromdagen: socker i för stora doser är direkt skadligt för leverns ämnesomsättning. De sötade frukostflingor som industrin marknadsför till våra barn innehåller upp emot 40 g socker per 100 g. Det är utan tvekan dåligt för barnen.

Vill du hjälpa mig att ta makten över bilden av socker på internet – dela då detta inlägg på Facebook och Twitter. Ju fler som delar – desto högre upp kommer det att hamna när någon googlar bokens titel. Om du har en blogg och länkar till inlägget hamnar det ännu högre upp.

Det mest ironiska i allt detta är att Aftonbladet kontaktade mig samma eftermiddag och bad mig – som då enlig deras tidning har en onyanserad syn på socker – att svara på läsarnas frågor om just socker. Så klart. Det genererar ju läsare på deras sajt. Och mitt emellan dessa kommersiella intressen står alla de barn som i dag har övervikt och fetma.